Pașaport românesc

Tot ce trebuie ştii despre pașaportul temporar sau în regim de urgență

6219
(reînnoit 15:47 08.03.2017)
Paşăportul temporar se eliberează în aceleași condiții generale ca şi pașaportul simplu electronic, condiţii prevăzute de Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate. În ce situaţii se eliberează, cât costă şi de ce acte avem nevoie.

BUCUREŞTI, 8 mar — Sputnik. Paşaportul în regim de urgenţă se obţine mai repede decât pașaportul simplu, dar perioada de valabilitate este doar de un an.

Paşaportul temporar eliberat în regim de urgenţă se eliberează cetăţenilor români care nu se află în una dintre situaţiile de suspendare a dreptului de a călători în străinătate.

Acest tip de paşaport se eliberează în următoarele situaţii:

— Pentru persoanele care declară că nu au timpul necesar pentru eliberarea unui pașaport simplu electronic și are nevoie urgentă de un pașaport;
— În cazul în care titularul declară (în scris) că urmează să călătorească în state între care există stare de război sau conflict diplomatic şi are aplicată în paşaportul simplu sau în paşaportul simplu electronic o ştampilă ori o viză eliberată de statul cu care ţara în care călătoreşte se află în conflict;
— Când titularul deţine paşaport simplu sau paşaport simplu electronic care conţine vize valabile, dar ca urmare a epuizării filelor destinate aplicării acestora, călătoria în acel stat sau în alte state decât cele care au emis vizele nu mai este posibilă;
— Când titularul a depus paşaportul simplu sau paşaportul simplu electronic pentru obţinerea unor vize şi trebuie să călătorească de urgenţă în străinătate;
— Când minorul urmează să se deplaseze în străinătate pentru studii ori pentru a participa la concursuri oficiale sau pentru a urma un tratament medical fără de care viaţa ori sănătatea îi este pusă în pericol şi nu există timpul necesar pentru obţinerea acordului celuilalt părinte;
— Pentru cetăţenii români aflaţi în străinătate care nu mai posedă documente de călătorie valabile şi care declară că este necesar să îşi continue călătoria în străinătate sau să îşi reglementeze şederea pe teritoriul unui stat.

Potrivit Direcţiei Generale de Paşapoarte din cadrul MAI, cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple temporare se depun personal în ţară, la serviciile publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple în a căror rază de competenţă au domiciliul sau, după caz, reşedinţa, iar în străinătate, la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României.
Dacă solicitantul nu se poate prezenta la serviciul public comunitar de la domiciliu sau reşedinţă, cererile pot fi depuse la cel mai apropiat serviciu public comunitar pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor simple.

Cu privire la durata eliberării paşaportului temporar, DGP precizează că s-a reuşit reducerea termenului de eliberare la 2 ore pentru cererile depuse în ţară. Pentru cererile depuse în străinătate, termenul ajunge până la trei zile lucrătoare.

Documente necesare pentru eliberarea unui pașaport temporar în regim de urgență:

Pentru persoanele majore cu domiciliul în România:

— cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, după caz, buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate, în original. Cartea de identitate provizorie trebuie însoţită de certificatul de naştere, în original;
— dovada achitării taxei pentru emiterea paşaportului, completată pe numele titularului, în original;
paşaportul anterior, dacă acesta există.

În cazul minorilor care nu au împlinit 14 ani, cererea de eliberare a pașaportului va fi depusă de un părinte și va fi însoțită de următoarele acte:

— certificatul de naştere al minorului, în original;
— document(e) de identitate ale părinţilor sau al(e) unuia dintre părinţi, al reprezentantului legal sau, după caz, al persoanei împuternicite, aflate în termen de valabilitate, în original;
— dovada achitării taxei pentru emiterea paşaportului, completată pe numele minorului, în original;
— paşaportul anterior al minorului, dacă acesta există;

În situaţia în care cererea de eliberare a pașaportului simplu temporar este formulată de un singur părinte, de persoana împuternicită sau de reprezentantul legal, atunci mai trebuie prezentate, după caz:

— procura specială / declaraţia privind acordul celuilalt părinte, în original, ori duplicat de pe actul original pentru procura specială şi declaraţia celuilalt părinte, autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013;
— procura specială, pentru cererile formulate de persoana împuternicită, în original, sau duplicat de pe actul original pentru procurile speciale autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013;
— hotărârea judecătorească de încredinţare a minorului, rămasă definitivă şi irevocabilă, ori hotărârea judecătorească în temeiul căreia părintele exercită singur autoritatea părintească, rămasă definitivă şi irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013, în original;
— hotărârea judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă ori hotărârea judecătorească rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt părinte pentru eliberarea paşaportului, în original;
— actul de desemnare a reprezentantului legal, numai pentru cererile formulate de acesta, în cazul minorilor care la data punerii sub interdicţie nu se află sub ocrotirea părinţilor.
— act de deces al părintelui, pentru cererile formulate de părintele supravieţuitor ori pentru cele formulate de persoana împuternicită de acesta, în original;
— documente emise de instituţia care organizează studiile sau concursul, documente emise ori avizate de o autoritate administrativă română cu competenţe în domeniu sau, după caz, documente emise ori avizate de o autoritate medicală română, din care să rezulte perioada şi statul sau statele în care se vor desfăşura studiile, concursurile oficiale ori tratamentul medical, în original, pentru cererile formulate de unul dintre părinţi, chiar dacă nu există acordul celuilalt părinte, numai pentru situaţiile prevăzute la art. 171 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 248/2005, cu modificările şi completările ulterioare;
— paşaportul anterior al minorului, dacă acesta există.

Dacă minorul nu este prezent la depunerea cererii, aceasta trebuie însoţită şi de două fotografii color identice ale minorului, având dimensiunile 3,5 x 4,5 cm. La ridicarea pașapoartelor minorilor sub 14 ani este necesară prezentarea certificatului de naştere al minorului, în original, alături de actul de identitate al părintelui/persoanei împuternicite prin procură specială să ridice documentul, în original.

Pentru minorii cu domiciliul în România care au împlinit 14 ani:

Documentele se depun personal de către aceștia, iar prezența la ghișeu este obligatorie. Acte necesare:

— cartea de identitate sau, după caz, cartea de identitate provizorie a minorului, aflate în termen de valabilitate, în original. Cartea de identitate provizorie, precum şi cartea de identitate model nou trebuie însoţite de certificatul de naştere, în original;

— declaraţii de acord pentru eliberarea paşaportului simplu electronic date de ambii părinţi/un singur părinte/reprezentantul legal, în original sau duplicat de pe actul original, pentru declaraţiile autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013 (pentru minorii căsătoriţi în condiţiile legii, nu mai sunt necesare aceste declaraţii);

— certificat de căsătorie al minorului căsătorit în condiţiile legii, în original (atunci când e cazul);

— dovada achitării taxei de emitere a paşaportului, în original;

— paşaportul anterior al minorului, dacă acesta există.

În situaţia în care cererea este formulată cu acordul pentru eliberarea paşaportului dat de un singur părinte/reprezentantul legal, aceasta trebuie să fie însoţită şi de următoarele documente (după caz):

— hotărârea judecătorească de încredinţare a minorului, rămasă definitivă şi irevocabilă, ori hotărârea judecătorească în temeiul căreia părintele exercită singur autoritatea părintească, rămasă definitivă şi irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013, în original;

— actul de deces al celuilalt părinte, în original;

— hotărârea judecătorească prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt părinte, rămasă definitivă şi irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013, în original;

— documentele emise de instituţia care organizează studiile sau concursul, documente emise ori avizate de o autoritate administrativă română cu competenţe în domeniu sau, după caz, documente emise ori avizate de o autoritate medicală română, din care să rezulte perioada şi statul sau statele în care se vor desfăşura studiile, concursurile oficiale ori tratamentul medical, în original;

Referitor la preţul paşaportului temporar, de la 1 februarie 2017, singura taxă percepută pentru eliberarea pașaportului temporar este de 96 de lei.

Există mai multe posibilităţi pentru plata paşaportului temporar:

— on-line, în sistem internet banking, prin virament către conturile deschise de către fiecare instituţie a prefectului. Lista conturilor deschise în țară este disponibilă aici; dacă se alege această modalitate de plată, solicitantul trebuie să atașeze cererii de eliberare a pașaportului și dovada plăţii generată la momentul efectuării tranzacţiei, dar fără certificarea de către bancă;
— de la orice bancă unde persoana are deschis un cont bancar, prin virament către conturile deschise de către fiecare instituţie a prefectului. Lista conturilor deschise în țară este disponibilă aici;
— în numerar, fie la casieriile unităţilor Trezoreriei Statului, fie la casieriile instituţiilor prefectului;
— prin mandat poștal, la orice Oficiu Poştal.

 

6219
Tagurile:
pașaport temporar, pașaport, Cetățenie română
Tematic
Copiii moldoveni cu cetățenie română vor primi câte 500 de euro

Загрузка...