Распятие

Moșii de iarnă 2021: Ce se face în Sâmbăta Morților

410
(reînnoit 16:42 06.03.2021)
Moșii de iarnă 2021 se prăznuiesc la începutul lunii martie și marchează începutul Sâmbetelor Morților, care se încheie în Săptămâna Mare, după care urmează Paștele 2021, pe data de 2 mai.

Data de 6 martie 2021 este ziua în care se face pomenirea morților, o rânduială a Bisericii Ortodoxe Române în care se face pomenirea celor ce nu mai sunt printre noi. Este sâmbăta cu o importanță majoră în Biserică, care mai este cunoscută și sub denumirea de Moșii de Iarnă.

Biserica îi numește pe cei trecuți în viața de dincolo "adormiți", termen care are înțelesul de stare din care te poți trezi. Ea nu vorbește de trecere într-o stare de neființă, ci de trecere dintr-un mod de existenta în alt mod de existență.

Cine poate fi pomenit?

Se pot pomeni toți cei care au murit nedespărțiți de Biserica. Nu pot fi pomeniți cei care au murit în dispreț cunoscut fata de Dumnezeu. Precizam ca orice slujba a Bisericii se săvârșește numai pentru cei care sunt membri ai ei, adică au devenit prin Sfintele Taine, mădulare ale Trupului tainic al lui Hristos, de aceea nu pot fi pomeniți nici copiii morți nebotezați.

Slujbe și rânduieli

În bisericile din țară este oficiată Sfânta Liturghie, urmată de slujba Parastasului pentru cei adormiți.

În ziua în care este săvârșită Sfânta Liturghie, preotul scoate miride (părticele) din prescură, pentru vii și morți. Ele sunt așezate pe Sfântul Disc, alături de Agneț — partea din prescură care reprezintă pe Hristos, ca dragostea Lui să se reverse și asupra lor. Astfel, miridele (care îi reprezintă pe cei pomeniți), participă la sfințenie prin prezența lor alături de Trupul lui Hristos de pe Sfântul Disc.

În Postul Sfintelor Paști există și rânduiala sarindarelor, adică a pomelnicelor pe care credincioșii le aduc la biserică, pentru a fi pomenite timp de 40 de zile. Finalul acestor pomeniri se face în Sâmbăta lui Lazăr, dinaintea Duminicii Floriilor.

Rugăciuni pentru cei morţi — fundamentare biblică

Cultul morţilor are o însemnătate deosebită în credinţa ortodoxă, iar Sfânta Tradiţie ne dă nenumărate exemple despre folosul şi importanţa lui. Necesitatea rugăciunilor pentru cei adormiţi, precum şi confirmarea că această practică a fost rânduită de Apostoli, sunt exprimate astfel de către Sfântul Ioan Gură de Aur:

„Să ne rugăm pentru cei morţi, punând şi pe alţii să se roage şi dând săracilor milostenii pentru sufletele lor. Căci nu degeaba s-a rânduit de către Apostoli ca să se facă pomenire la Sfintele şi înfricoşătoarele Taine pentru cei mutaţi de la noi. Ştiau că mult le foloseşte, multă binefacere aduce celor morţi. Pentru că atunci întregul popor stă cu mâinile ridicate către Dumnezeu, când clerul întreg se roagă, când înfricoşata Taină stă de faţă, apoi cum să nu îmblânzim pe Dumnezeu, rugându-L pentru ei?" (Sf. Ioan Gură de Aur, Omilia a IV-a la Filipeni)

Dovezi din Vechiul Testament

Recunoscând folosul rugăciunii pentru cei morţi, Tobit îl îndeamnă pe fiul său: Fii darnic cu pâinea şi cu vinul la mormântul celor drepţi! (Tobit 4, 17). De existenţa vieţii de dincolo de mormânt, precum şi de necesitatea de a veni în ajutorul celor morţi, era pe deplin convins şi Isus fiul lui Sirah, care dă sfaturi de a se face milostenie nu numai pentru cei vii, ci şi pentru cei răposaţi: Dărnicia ta să atingă pe toţi cei în viaţă şi chiar morţilor fă-le parte de dărnicia ta (Sir. 7, 35). Aceste două texte arată faptul că milostenia pentru cei morţi era o practică întâlnită în rândul evreilor, fiind plasată în rândul faptelor bune.

Proorocul Baruh se roagă lui Dumnezeu pentru sufletele celor adormiţi, din neamul său, spunând: Doamne atotţiitorule, Dumnezeul lui Israel, auzi rugăciunea celor ce au murit ai lui Israel, şi a fiilor celor care au păcătuit înaintea Ta, care n-au ascultat glasul Tău, Dumnezeul lor, şi s-au lipit de noi rele. Nu-ţi aduce aminte de nedreptăţile părinţilor noştri, ci adu-ţi aminte de mâna Ta şi de numele Tău în vremea aceasta (Baruh 3, 4-5).

Iuda Macabeul, unul dintre fraţii Macabei, care au întemeiat regatul Iudeii, în jurul 162 î. Hr., a dat ordin sa se facă rugăciuni pentru cei morţi în luptă, spre a fi iertaţi de păcate.

Mărturia Noului Testament

În creştinism, rolul acordat sufletului, în învăţătura de credinţă şi în viaţa religioasă, a făcut ca grija pentru cei morţi să devină una dintre componentele de frunte ale pietăţii creştine şi să se exprime în forme din ce în ce mai bogate şi mai variate. Un exemplu de rugăciune apare şi în Noul Testament. Este vorba de un text pe care mulţi teologi îl înţeleg ca un exemplu de rugăciune pentru morţi. În 2 Timotei 1, 16-18 găsim aceasta rugăciune a Apostolului Pavel: Domnul să aibă milă de casa lui Onisifor, căci de multe ori m-a însufleţit şi de lanţurile mele nu s-a ruşinat… Să-i dea Domnul ca, în ziua aceea, el să afle milă de la Domnul.

410
Tagurile:
Sâmbăta morților
Vicarul Mihai Aurel, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, consilierul patriarhal Vasile Bănescu si Alexandru Bordea participa la deschiderea Întâlnirii Tinerilor Ortodocși

Purtătorul de cuvânt al BOR, atac la clericii antivacciniști

268
(reînnoit 11:08 03.05.2021)
Vasile Bănescu reacționează, după ce mai mulți clerici au susținut că Sfânta Împărtășanie este vaccinul autentic cel mai bun. Purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române spune că oamenii trebuie să se informeaze de la medici când vine vorba de sănătatea lor.

BUCUREȘTI, 3 mai – Sputnik. Preoții care susțin că vaccinul autentic și cel mai bun este Sfânta Împărtășanie primesc o replică dură chiar de la vârful BOR. Purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române, Vasile Bănescu, spune că vaccinul, act medical, nu trebuie comparat cu Sfânta Împărtășanie, care ține de planul spiritual.

”Când am auzit asta să știți că, realmente, m-am cutremurat. Nu pentru că Sfânta Împărtășanie nu ar fi lucrul cel mai sfânt din viața noastră, a creștinilor, ci pentru că e comparat acest lucru, cel mai sfânt, trupul și sângele lui Cristos, cu un vaccin. Mi se pare că acești oameni nu doar că se înșală profund, dar comit, fără să-și dea seama probabil, un fel de sacrilegiu”, a declarat Vasile Bănescu.

Acesta a subliniat că, pentru că a-l compara pe Hristos cu un vaccin este ceva sacrileg și că este total nedrept să arunci în spațiul public astfel de cuvinte, amestecând planurile – voit sau nu – comparând un act medical cu un act prin excelență spiritual, amestecându-le.

În opinia sa, un asemenea mesaj a fracturat dialogul dintre oamenii credincioși și cei dintr-o sferă științifică.

Vasile Băsescu consideră că un astfel de mesaj a demobilizat pe foarte mulți oameni credincioși. Purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române a subliniat că acest conflict este fals și că nu există un conflict real între știință și credință.

La rândul său, Bănescu s-a vaccinat și a trecut și prin boală. Din acest motiv el este de părere că până și scepticii vor înțelege, în cele din urmă, că vaccinul nu face rău.

268
Tagurile:
Vaccinare, BOR

Загрузка...
Lumânare

Ce rămâne după ce luăm cu toții Lumină?

160
Noaptea de Înviere a scos mii de români din case ce au mers la biserici de unde au luat Lumină. Schimbă asta cu ceva ”fibra interioară” a fiecăruia dintre noi?

Trăim, în aceste clipe, marea bucurie a Învierii Domnului Nostru Iisus Hristos, iar moartea a fost învinsă.

”Veniți de luați Lumină!” ne îndeamnă preoții.

În fapt, ce ni se transmite? Că suntem chemați să-L primim pe Hristos, să luăm Lumina Lui, să luăm adevăr, înțelepciune, iubire din Adevărul, Înțelepciunea, Iubirea adusă de El în lume.

Iisus Hristos este, de fapt, lumina lumii care a învins întunericul, moartea trupească, ultimul dușman, a fost biruită.

Am fost azi noapte să iau și eu Lumină, ca multe alte mii de români. Nu voi vorbi aici dacă regulile de distanțare erau îndeplinite – nu erau – și nici despre purtarea măștii.

Hai să ne ridicăm puțin deasupra a tot ceea ce este omenesc, trecător, deasupra fricii de boală și de moarte.

Pentru că toți cei adunați în curtea bisericii am venit să ne bucurăm, de fapt, de victoria vieții asupra morții, de victoria luminii asupra întunericului.

Nu lumina candelelor și lumânărilor este cea pe care fiecare dintre noi a adus-o acasă, ci Lumina lui Hristos, care reprezintă, practic, o nouă viață în Hristos.

Sfântul Apostol Pavel spune că, dacă nu este credință în Înviere, atunci credința și viața noastră sunt zadarnice și că totul nu ar fi decât o alergare după vânt.

Aș vrea să cred că, după acest moment minunat, al Învierii, fiecare din noi încercăm să fim măcar mai buni unii cu alții. Să trecem clipa Învierii prin fiecare celulă a corpului nostru și să acceptăm schimbarea, să provocăm schimbarea în bine în noi.

Fiindcă, altfel, orice gest făcut în Săptămâna Mare, în noaptea de Înviere ar rămâne doar un gest ritualic și atât. Dacă nu încercăm să înțelegem semnificația și dacă nu ne dorim cu adevărat schimbarea în bine, dacă nu credem în ea și nu o chemăm, nu am adus acasă Lumina Sfântă, ci doar niște candele aprinse. Atât.

160
Tagurile:
Paște
Tematic
Sărbătoarea Paștelui în Rusia - Casa Rusă din București, invitație la dialog
Medic nutriționist dă sfaturi pentru masa de Paște
Miros de cozonac și pască în Moldova: Cum se pregătesc gospodinele de Paște
Cazuri COVID în România pe 1 mai, cu o zi înainte de Paște
Lucrați de Paște? Iată cum sunteți recompensați

Загрузка...
Государственный визит президента РФ В. Путина в Китай

"America este departe!"Japonezii s-au speriat de alianța Rusiei și Chinei în caz de război

184
(reînnoit 10:26 08.05.2021)
Japonezii au comentat rezultatele reuniunii miniștrilor de externe G7 de la Londra și și-au exprimat îngrijorarea cu privire la apropierea dintre Moscova și Beijing.

BUCUREȘTI, 8 mai - Sputnik. Cititorii portalului japonez Yahoo News Japan au comentat rezultatele reuniunii miniștrilor de externe G7 de la Londra și și-au exprimat îngrijorarea cu privire la apropierea dintre Moscova și Beijing.

Portalul a atras atenția asupra comunicatului final, în care Rusia și China au fost numite printre „cele mai mari amenințări la adresa lumii”. Cu toate acestea, potrivit unui număr de utilizatori, în scenariul unui conflict armat din regiunea Asia-Pacific, izolarea celor două țări poate juca o glumă crudă cu Tokyo.

"Japonia este strânsă între ele, ca între ciocan și nicovală! America și Occidentul sunt departe, dar Japonia este chiar aici! În cazul un conflict militar, Japonia se va afla într-o situație extrem de periculoasă și este puțin probabil să iasă din el! Trebuie să ne gândim la asta! "- crede unul dintre comentatori.

"Cu astfel de declarații, aruncăm Rusia și China, una în brațele celeilalte!Iar situația din Japonia nu devine mai sigură și mai stabilă, ci, dimpotrivă, mai tensionată și periculoasă! "- a comentat un alt utilizator.

În timp ce alți comentatori s-au plâns că astfel de declarații rămân doar pe hârtie și nu duc la acțiuni concrete.

„Toate aceste reuniuni și întâlniri ale Grupului celor Șapte se încheie în același mod - cu careva declarații ”, a reacționat un alt cititor.

"Până acum, toate aceste declarații formidabile împotriva Chinei și Rusiei sunt mai mult pe hârtie. Acțiunile concrete nu sunt deosebit de vizibile!" - a subliniat utilizatorul.

Printre cititori au fost și cei care au cerut stabilirea unor relații bilaterale între Rusia și Japonia.

"În loc să transforme Rusia într-un dușman și să o trateze ca atare, este mai bine ar încerca să o atragă de partea occidentală!" - este sigur un alt utilizator.

"Ne concentrăm pe prieteni îndepărtați și neglijăm țările apropiate. Avem relații teribile cu vecinii noștri - China, Rusia, Coreea de Sud și RPDC", se arată indignat comentatorul.

Un utilizator a ajuns la concluzia că, după ce Joe Biden a ajuns la putere, Statele Unite au început să revendice din ce în ce mai mult hegemonia globală. În opinia sa, liderul american „creează dușmani pentru Washington, pe care el însuși îl atacă”.

"Avem legături economice uriașe cu China și acestea pot deveni mai active cu Rusia. A urma o cale oarbă în urma politicii SUA se poate termina cu o înfrângere pentru Japonia!" - a conchis el.

184
Tagurile:
China, Rusia, Japonezi

Загрузка...