Fragment al icoanei Maicii Domnului în care apare ilustrat arhanghelul Gabriel

Marele misterios al religiilor, îngerul Gabriel, și Revelația Bunei Vestiri

1668
Gabriel, cel care aduce revelația în toate religiile, cel ce vestește mântuirea și pedeapsa, singurul dintre personajele divinului abrahamic care ar putea fi femeie

BUCUREȘTI, 25 martie, Sputnik, Dragoș Dumitriu. Sărbătoarea Bunei Vestiri sau Blagoveștenia este una dintre cele mai importante sărbători creștine, dar și plină de semnificații ascunse profanilor — și cu profunde semnificații filosofice. Sărbătoarea este legată de două personaje-simbol ce fac subiectul unor dintre cele mai importante și complexe studii: Îngerul purtător de Duh și Născătoarea prin sau de Duh. Arhanghelul sau îngerul Gabriel este poate cea mai enigmatică și complexă entitate din Biblie, dar și din întreg spectrul religios universal — în diversele sale denumiri. Este sărbătoarea Revelației — prin care Dumnezeu, voința Sa, ajunge la oameni.

Istoricul actualei sărbători începe în estul Europei, în secolul V, numită și "Vestirea Nașterii Domnului", pentru ca, ulterior, pe vremea papei Leon al II-lea, în secolul VII, Roma să o preia. Primii care au sărbătorit Revelația Bunei Vestiri par a fi fost creștinii armeni. Spre deosebire de ceilalți creștini, armenii prăznuiesc Buna Vestire pe 7 aprilie, raportându-se la vechea dată a Nașterii Domnului, 6 ianuarie. De fapt, tot din secolele V-VI datează și ziua de 25 martie, imediat după ce a fost stabilită data Nașterii Domnului, 25 decembrie. În Occident, (data de) 25 martie a fost adoptată abia în secolul IX.

Revelația are legătură și cu Ioan Botezătorul, venirea îngerului fiind și o "împlinire" a sarcinii Elisabetei, mama lui Ioan, la șase luni după ce această rămăsese însărcinată.

"Iar în a șasea lună a fost trimis îngerul Gavriil de la Dumnezeu, într-o cetate din Galileea, al cărei nume era Nazaret, către o fecioară logodită cu un bărbat care se chema Iosif, din casa lui David; iar numele fecioarei era Maria. Și intrând îngerul la ea, a zis: Bucură-te, ceea ce ești plină de har, Domnul este cu tine. Binecuvântată ești tu între femei. Iar ea, văzându-l, s-a tulburat de cuvântul lui și cugeta în sine: Ce fel de închinăciune poate să fie aceasta? Și îngerul i-a zis: Nu te teme, Marie, căci ai aflat har la Dumnezeu. Și iată vei lua în pântece și vei naște fiu și vei chema numele lui Iisus.

Acesta va fi mare și Fiul Celui Preaînalt se va chema și Domnul Dumnezeu Îi va da Lui tronul lui David, părintele Sau. Și va împărăți peste casa lui Iacov în veci și împărăția Lui nu va avea sfârșit. Și a zis Maria către înger: Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu știu de bărbat? Și răspunzând, îngerul i-a zis: Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine și puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru aceea și Sfântul care Se va naște din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema. Și iată Elisabeta, rudenia ta, a zămislit și ea fiu la bătrânețea ei și aceasta este a șasea lună pentru ea, cea numita stearpă. Că la Dumnezeu nimic nu este cu neputință. Și a zis Maria: Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău! Și îngerul a plecat de la ea". (Luca I, 26-38).

Istoricii consideră că Buna Vestire este prima sărbătoare dedicată Mariei, Născătoarea de Dumnezeu — o altă controversă teologică, de altfel.

Dar, așa cum spuneam, Buna Vestire are în prim plan una dintre cele mai importante și misterioase figuri din ale monoteismului, îngerul Gabriel. De fapt, cercetătorii fac legături între Gabriel și divinități prezente în credințe dinaintea iudaismului.

Gabriel, "Omul-Dumnezeu", mesagerul care aduce mântuirea și pedeapsa

În străveche ebraică, numele Gavriil însemna "Omul lui Dumnezeu" sau "Omul-Dumnezeu", ori, într-o altă versiune "Dumnezeu este puternic", sau "Dumnezeu este puterea mea". Numele include rădăcina "El", adică zeu sau Dumnezeu. Alături de Mihail este îngerul ce stă lângă Tatăl — aici apărând și o altă discuție; Gabriel stă la stânga Tatălui, locul rezervat simbolic femeii… De fapt, Gabriel este singurul dintre personajele divinului iudeo-creștin despre care se afirmă că ar fi femeie. De altfel, în iconografie, Gavriil, înveșmântat în culorile purității, alb și albastru, poartă nu numai trâmbița vestitorului, ci uneori un crin, simbolul fertilității, al Maicii Domnului, sau chiar o făclie, simbol ezoteric major. Alteori el poartă o creangă (din Grădina Raiului) sau o lance în mâna dreaptă — nu sabia, simbolul perechii sale, Mihail. Tot în unele reprezentări, el poartă în mâna stângă o oglindă pe care apare litera "H" (X, în greacă) — prima literă a numelui lui Hristos (Χριστος) în limba greacă.

Misiunea Arhanghelului Gavriil este de a aduce vestea, mântuirea oamenilor, fie prin venirea Domnului Hristos, fie prin Cuvintele sfinte, fie prin lumină — un ansamblu de misiuni și caracteristici care îl conexează pe Înger cu figuri legendare ale multor religii și culturi, de la zei la marii răzvrătiți care au adus omului secretele zeilor.

În Vechiul Testament, Gabriel apare în două viziuni ale profetului Daniel (Daniel 8.16 și 9.21). Este cel care anunță întoarcerea evreilor din robia Babilonului, dar îi transmite, printr-o viziune, viitorul (neamurilor) lui Israel.

În Sfânta Tradiţie Gabriel este cel care l-a inspirat pe profetul Moise să scrie Cartea Facerii sau chiar întregul Pentateuh, fapt completat ulterior prin studiile rabinice care ajung la concluzia că Gabriel este îngerul l-a învățat pe Iosif cele șaptezeci de limbi pe care trebuia să le cunoască pentru a putea guverna Egiptul. Tot în tradiția ebraică, Gabriel este îngerul pedepsei divine care s-a abătut asupra Sodomei și Gomorei. De menționat și că Gabriel apare și în scrierile enochiene (Enoch 20.7).

În Noul Testament, îngerul Gabriel apare de două ori, evanghelistul Luca ((1.19 și 1.26) spunând că îngerul a vestit lui Zaharia nașterea lui Ioan Botezătorul și Mariei, a lui Iisus, Hristosul. Fapt ciudat și legat de ipoteza feminității îngerului, el i se adresează Mariei, o femeie, nu pe un ton poruncitor, firesc pentru viziunea Testamentară, ci o ridică pe un plan superior, numind-o "cea plină de har", în condițiile în care actul "Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine" nu se petrecuse încă; mai mult, îngerul pare a se închina la vederea, un semn de respect nefiresc pentru acea perioadă a vechii Iudee, fiindcă văzându-l Maria se miră și "cugetă în sine: Ce fel de închinăciune poate să fie aceasta?".

Tot în tradiţia creştină, Gabriel este şi îngerul păzitor al lui Iisus Cristos. El i-a apărut lui Iisus în Grădina Ghetsimani, pentru a-l întări la viziunea Calvarului. Tot el ar fi dat de-o parte piatra din fața mormântului este cel care le-a vorbit femeilor, fiind un îndrumător al unui alt personaj extrem de important, Magdalena: "Nu vă înspăimântaţi! Căutaţi pe Iisus Nazarineanul cel răstignit? A înviat!".

Îngerul Gabriel are un rol fundamental și în cealaltă mare religie abrahamică, Islamul. Conform tradiţiilor islamice, Mahomed a început să primesc revelaţii de la Dumnezeu în ultimii 23 de ani de viață, începând de la vârsta de 40 de ani, trimise prin îngerul Gabriel — Jibrail. Profetul Mahomed spune Jibrail cel cu 140 de perechi de aripi, "spiritul divin al adevărului" i-a dictat Coranul, vers cu vers.

În opinia mea, Gabriel este cea mai interesantă, mai complexă dintre divinitățile testamentare. Așa cum spuneam, apariția sa este identificată cu cea a unor personaje din divinariul sumerian, originea culturii și civilizației abrahamice israelite.

Ca o concluzie… Revelația

Cred că înțelegerea semnificației Bunei Vestiri este vitală pentru credința fiecăruia; mesajul, semnificația, ar putea fi acela că Revelația stă doar în puterea lui Dumnezeu, deci așa zisele revelații provocate de om, de așa ziși profeți, sunt false. Oamenii speciali, artiștii, înțelepții, pot avea parte de inspirație, care poate fi numită "divină" — metaforic sau metafizic; spre deosebire de ea, revelaţia este un act unilateral de voință divină, care se manifestă prin profeţi.

Divinitatea este cea care are „exclusivitatea" şi motivul revelaţiei, nu omul. Oricât ar fi de sfânt, de iniţiat sau de posesor al cunoştinţelor rămâne doar un beneficiar al Darului, al Scânteii Divine; de aceea el nu poate provoca Revelaţia… ci numai El!

Dragoș Dumitriu

1668
Tagurile:
Sfintele Scripturi, Cuvânt, Fecioară, Maica Domnului, Taină, Religie, Mistere, Arhanghelul Gabriel, Dumnezeu, Asia, Europa, Orientul Mijlociu, România
Tematic
Hotărârea BOR privind întrunirea internațională a tineretului ortodox
Arhiepiscopul Tomisului, ÎPS Teodosie

ÎPS Teodosie, ferm: ce spune referitor la închiderea bisericilor

168
Arhiepiscopul Tomisului susține că închiderea bisericilor a fost o decizie care a adus multă supărare și suferință în rândul credincioșilor și a declarat că, pe viitor, nu va mai permite o asemenea măsură.

BUCUREȘTI, 13 ian – Sputnik. Înalt Prea Sfințitul Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, spune că el și-a făcut numai datoria de păstor, că a ținut slujbele și că i-a încurajat pe credincioși.

”Toţi au dobândit un optimism, o încredere în Dumnezeu în această perioadă în care s-a semănat prea multă panică şi prea multă frică. Întrece ca gravă în boală virusul. Omul fricos este un om bolnav”, a spus Arhiepiscopul Tomisului.

Acesta a adăugat că mai mulți credincioși s-au plâns că statul a indus panica în populație și că oamenii au suferit foarte mult că nu au avut Paști, nu au avut Săptămâna Patimilor.

ÎPS Teodosie a subliniat că este în dialog cu zeci de mii de credincioși și că biserica nu trebuia să se închidă, mai ales că nu există așa mare răspândire a bolii.

De asemenea, Arhiepiscopul Tomisului a declarat că autorităţile nu au consultat biserica în momentul în care s-a decis înterzicerea oficierii slujbelor şi că au acţionat autoritar.

El spune că nu a înțeles logica închiderii bisericii, pentru că biserica are o autonomie a ei. Mai mult, este locul cel mai prielnic unde, în Sfântul Altar, este lipsit de orice virus, iar acolo ”e locul unde trebuie să ne concentrăm și să învingem virusul”.

De asemenea, Arhiepiscopul Tomisului a precizat că împărtășania este mai puternică decât orice vaccin.

”Încrederea oamenilor în lupta pentru sănătate prin credinţă, să ştiţi că face foarte mult. Mulţi au căzut în pesimism, au fost şi sinucideri între oameni, dar nu s-au popularizat. Din diasporă, foarte mulţi m-au încurajat să le fac slujbe şi le-am făcut şi stau în dialog cu dânşii”, a mai spus ÎPS Teodosie, potrivit antena3.ro.

Referitor la plângerea penală depusă pe numele său după slujba de Bobotează, când mii de oameni au participat la sfințirea apelor, înaltul ierarh a declarat că nu știe cine se află în spatele acțiunii.

Mai exact, că nu știe cine a depus această plângere și că slujba de Bobotează a decurs foarte bine. Totuși, a punctat că nu are emoții, pentru că a făcut ce trebuie să facă biserica în cultul ei.

În situația în care autoritățile vor decide din nou închiderea bisericilor, ÎPS Teodosie spune că nu va permite să se închidă vreo biserică în eparhia sa și că drepturile omului spun că Biserica își rânduiește prin regulile sale și statutul său de Biserică autonomă este recunoscut și de Constituție.

Vaccinarea, experiment

 Referitor la vaccinarea anti COVID-19, ÎPS Teodosie spune că sunt multe frici de vaccin, pentru că în toate țările s-au produs efecte grave la unele persoane, că există o reținere și că nu poate fi nimeni obligat.

”Până în toamnă se vor mai lămuri lucrurile prin acest experiment care se face cu cei ce se vaccinează acum şi vor fi mai lămurite efectele vaccinului. Trebuie să se mobilizeze medicii, pentru că nu toţi sunt de acord. Dacă medicii nu sunt în unanimitate de acord, ce să înţeleg? Campania de vaccinare este un experiment”, a spus ÎPS Teodosie.

Acesta a adăugat că nu s-a putut urmări, specialiştii spun că orice vaccin trebuie să aibă o marjă de experimentare până la un an.

”Şi atunci noi să negăm asta, să facem că nu înţelegem?”, a adăugat IPS Teodosie. 

168
Tagurile:
Arhiepiscopul Tomisului, ÎPS Teodosie
Tematic
ÎPS Teodosie – mesajul zilei pentru români și… autorități!
Jandarmeria îl contrazice pe ÎPS Teodosie
ÎPS Teodosie îi dă lui Orban cea mai dură lecție posibilă!
ÎPS Teodosie, opinie fermă despre vaccinare!
ÎPS Teodosie așteaptă 10.000 de credincioși de Bobotează

Загрузка...
Митрополит Минский и Слуцкий Филарет

A murit mitropolitul Filaret al Belarusului

64
(reînnoit 15:48 12.01.2021)
Mitropolitul Filaret al Belarusului a decedat la o vârstă de 86 de ani. Anterior fusese testat pozitiv cu COVID-19.

BUCUREȘTI, 12 ian – Sputnik. Mitropolitul Filaret, exarhul patriarhal de onoare al întregului Belarus a decedat la vârsta de 86 de ani, anunță eparhia belarusă.

Patriarhul Kiril
© Sputnik / Валерий Мельников

Pe 15 decembrie, mitropolitul Filaret a fost spitalizat. A doua zi, acesta a fost testat pozitiv pentru COVID-19. Întâistătătorul a fost tratat în unul din spitalele din Minsk, iar conducerea nu a făcut publice informații despre starea mitropolitului. Reprezentanții exarhatului belarus au declarat că în toată această perioadă Filaret se afla în secția de reanimare.

“Pe 12 ianuarie 2021, la cei 86 de ani, a plecat la Domnul, Înaltpresfințitul mitropolit Filaret (Vahromeev), Exarh Patriarhal de Onoare a întregului Belarus”, informează Sputnik, cu referință la Biserica Ortodoxă din Belarus (BOB).

BOB a îndemnat clerul și credincioșii să se roage pentru sufletul răposatului mitropolit Filaret.

E renăscut viața din eparhie

Mitropolitul Filaret (în lume, Kirill Varfolomeevici Vahromeev) s-a născut pe 21 martie 1935, la Moscova, în familia unor funcționari, iar bunelul provenea dintr-o familie de dvoreni.

Absolvind școala, viitorul Întâistătătorul Bisericii Belaruse Ortodoxe s-a înscris la Seminarul Teologic de la Moscova, apoi la Academia Teologică. S-a călugărit în 1957.

A ajuns în fruntea mitropoliei din Belarus în octombrie 1978, devenind Exarh Patriarhal al Europei de Vest. În aprilie 1981, a fost numit în funcția de șef al Secției Relații Externe al Patriarhiei Moscovei. Pe 16 octombrie 1989, mitropolitul Filaret a fost numit Exarh Patriarhal al Întregului Belarus.

Mitropolitul de Minsk și Sluțk a păstorit BOB peste 20 de ani (din 31 ianuarie 1990, până pe 25 decembrie 2013). A fost pensionat în legătură cu atingerea vârstei de pensionare, la 75 de ani. Solicitarea de retragere a fost aprobată de Sinodul Bisericii Ortodoxe Ruse de la Moscova.

În anii în care a păstorit în Belarus a fost renăscută viața eparhială – când a venit în fruntea BOB, în țară exista doar o singură eparhie ortodoxă, iar în timpul lui numărul lor a crescut până la zece. Au fost reconstruite și renăscute sute de lăcașuri. Totodată, mitropolitul Filaret a intrat în istorie prin semnarea unei înțelegeri de cooperare între stat și BOB în 2003. În perioada lui a avut loc prima vizită în Belarus a Patriarhului rus Alexei al II-lea.

Unul din cei mai respectați arhipăstori

A fost decorat cu cele mai înalte distincții laice și bisericești. În 2002 mitropolitul a devenit “Cetățean de onoare al orașului Minsk”, iar în 2006 i-a fost oferit titlul de “Erou al Belarului”.

Autoritățile bisericești și laice menționează aportul lui personal la renașterea duhovnicească a societății belaruse, la dezvoltarea relațiilor dintre Biserică și Stat, la cultivarea în oameni a compasiunii și a valorilro creștine, la refacerea bisericilor și catedralelor.

Mitropolitul Filaret era iubit foarte mult de credincioși, era considerat unul din cei mai apreciați și respectați arhipăstori belaruși. Oamenii care l-au cunoscut personal spun că era o persoană subtilă, cu o educație laică și teologică excepționată, un cunoscător de muzică și artă bisericească. Nu e un secret că o bună parte din funcționari de rang înaltă, oameni de cultură și artă în considerau un duhovnic personal.

64

Загрузка...
Elevi

Romaniuc: “Numirile din pixul inspectorului general, eliminate”

20
Fostul inspector școlar general susține că, în urma discuțiilor purtate cu profesori, cu părinți și cu elevi, în legătură cu numirea directorilor, după ce li s-au încheiat mandatelor, a ajuns la câteva concluzii. Care sunt acestea.

BUCUREȘTI, 17 ian – Sputnik. Liliana Romaniuc, fost inspector școlar general și o voce importantă în mediul educațional prezintă câteva concluzii referitoare la numirea directorilor de școli după încheierea mandatelor. Aceste concluzii sunt rezultatul discuțiilor purtate cu profesori, părinți și elevi.

”Numirile din pixul inspectorului general trebuie eliminate cât mai repede posibil. Am auzit despre situații în care inspectorul general nu s-a consultat nici măcar cu adjuncții”, scrie Liliana Romaniuc.

Aceasta susține că Legea educației, din ianuarie 2011, prevedea foarte clar ce se întâmplă la finalizarea mandatului directorului: Consiliul de Administrație numește persoana care va ocupa funcția de director, până la organizarea concursului.

De asemenea, concursul pentru ocuparea funcției de director trebuie să fie organizat la nivelul școlii, de către Consiliul de Administrație - entitatea care cuprinde reprezentanții tuturor beneficiarilor direcți sau indirecți ai educației: elevi, părinți, comunitate locală, profesori. În opinia Lilianei Romaniuc, procesul trebuie să fie mai mult decât un concurs...

”Nu știu când vom ajunge la această decizie, dar e bine să începem să ne pregătim pentru ea. Asta și pentru că directorii și profesorii spun că își doresc autonomia școlilor, și e bine ca școlile să aibă autonomie”, a adăugat fostul inspector școlar general.

O altă concluzie se referă la reformarea sau transformarea din temelii a CNEME - Corpul Național al Experților în Management Educațional.

Directorii unităților de învățământ au nevoie de formare consistentă pentru a ajunge în această entitate profesională.

Romaniuc a făcut o paralelă cu Corpul Experților Contabili, structură profesională în care se intră foarte greu. Este, de asemenea, o structură cu un grad înalt de competență.

În opinia expertului, cam așa ceva ar trebui să avem și pentru directorii de școli;

Profesionalizarea managementului școlilor și reformarea/transformarea inspectoratelor sunt provocări mari, dar care, dacă sunt depășite, pot contribui la îmbunătățirea calității școlilor noastre, mai este de părere Liliana Romaniuc.

Fostul inspector școlar general și-a exprimat încrederea că se poate ajunge la acest deziderat cu răbdare, înțelepciune, profesionalism, decizii transparente, fundamentate pe studii și cu implicarea specialiștilor din educație.

”Ce a fost și ce este știm, important este să începem să privim către alte abordări. Nu peste noapte și nu fără resurse!”, a punctat Romaniuc.

Fostul inspector școlar general a reluat o idee enunțată anterior potrivit căreia un director nu trebuie să aibă mai mult de două mandate la aceeași unitate de învățământ.

20
Tagurile:
Școala

Загрузка...