Lecție de matematică

Guvernul, solicitat intervină pentru păstrarea catedrelor din învățământ

54
Reprezentanții Federației Sindicatelor Libere din Învățământ cer noului Guvern să regândească sistemul de finanțare a sistemului de educație și relocarea, în noul an bugetar, a 6% din PIB pentru acest sector de activitate.

BUCUREȘTI, 6 nov – Sputnik, Georgiana Arsene. Sindicaliștii susțin că păstrarea actualului mod de calculare a costului standard per elev/preșcolar înseamnă adâncirea subfinanțării și scăderea calității actului educațional ca principal efect.

Costul standard per elev/preșcolar este „găselnița” prin care guvernanții, de-a lungul anilor, nu au făcut decât să mimeze finanțarea educației. Fără alocări de fonduri calculate în funcție de realitățile din școli, educația din România va continua să se degradeze într-un ritm accelerat

Conform Legii Educației Naționale, banii de care dispune o unitate de învățământ pentru desfășurarea procesului instructiv-educativ rezultă prin multiplicarea costului standard per elev/preșcolar cu coeficienți specifici unității școlare și cu numărul de elevi. Valoarea costului standard per elev/preșcolar s-a stabilit pentru prima dată, prin Hotărâre de Guvern în anul 2010, pentru cheltuielile de personal, iar în anul 2013 s-a stabilit și valoarea costului standard per elev/preșcolar privind cheltuielile cu pregătirea profesională, cheltuielile cu evaluarea periodică a elevilor și cheltuielile prevăzute la articolul bugetar “bunuri și servicii”, mai menționează sursa citată.

Sindicaliștii spun că sunt din ce în ce mai multe cazuri în care unitățile școlare nu se pot încadra în costul standard per elev/preșcolar, cum ar fi: unitățile de învățământ din zonele izolate, cu efective mici de elevi la clasă, unitățile de învățământ vocațional, care sunt aproape de desființare, colegiile și liceele cu peste 30 de elevi la clasă, unde majoritatea cadrelor didactice sunt cu gradul I, precum și grădinițele cu efective de copii la grupă peste media prevăzută de lege. Acest lucru ar trebui să fie un semnal de alarmă pentru Guvern și Parlament, precum și pentru Președintele României.

”Tot din cauza acestui cost standard subdimensionat s-a redus constant numărul celor din categoria personalului didactic auxiliar și nedidactic, iar cei care au rămas fac cu greu față din cauza volumului mare de muncă. Pentru ca unitățile de învățământ să funcționeze în parametrii normali, pe lângă cadrele didactice, unitățile de învățământ au nevoie și de aceste categorii de salariați”, menționează reprezentanții FSLI.

Situația este cu atât mai gravă cu cât, potrivit spuselor sindicaliștilor, funcționari din cadrul Ministerului Educației Naționale au lansat ideea nedemonstrată că în învățământul preuniversitar sunt aproximativ 200.000 de elevi fictivi. Și mai grav este că înalți demnitari au preluat această informație pe care au rostogolit-o în spațiul public. Reamintim că fostul ministru al Finanțelor Publice a făcut afirmații legate de acest subiect.

”Noi nu spunem că nu există situații în care anumiți elevi sunt trecuți în cataloage, dar nu frecventează cursurile, dar nici într-un caz numărul nu este atât de mare”, subliniază sindicaliștii.

Simion Hăncescu, liderul FSLI, a precizat, de asemenea, că Iohannis, care este profesor la bază ar trebui să înțeleagă cel mai bine problemele din învățământul preuniversitar generate de costul standard per elev.

54
Tagurile:
Guvern, Învățământ, Educație

Загрузка...