Moscova 2259: O viziune futuristă din anul 1914

287
(reînnoit 08:10 21.06.2020)
  • Iarna este la fel ca la noi acum 200 de ani. Zăpada este aceeași albă și rece. Stația centrală a liniilor terestre și aeriene. Zeci de mii de oameni care vin și pleacă, totul merge extrem de rapid, sistematic și comod. Serviciile de pasageri includ căile terestre și aeriene. Cei care doresc, se pot deplasa ”cu viteza telegramelor”.
  • Kremlinul împodobește și vechea Belokamennaia și reprezintă cu cupolele sale aurii un spectacol fermecător. Chiar aici, la podul Moskvorețki, vedem noi clădiri uriașe de întreprinderi comerciale, trusturi, societăți, sindicate, etc. Pe fundalul cerului, vagoanele unei căi aeriene suspendate alunecă armonios ...
  • Șoseaua din Petersburg. O iarnă frumoasă și luminoasă a anului 2259. Colțul „vechii” Moscove, vechiul „Yar” servește încă drept loc de distracție pentru locuitorii Moscovei, așa cum a fost cazul nostru acum mai bine de 300 de ani. Pentru confortul și plăcerea traficului, Autostrada din Sankt Petersburg a fost transformată complet într-o oglindă cu gheață cristalină, pe care zboară, alunecă aero-sănii elegante. Iar în secolul XXIII, Moscova este fidelă obiceiurilor sale.
  • Piața roșie. Zgomotul aripilor, sunetul tramvaielor, coarnele bicicliștilor, sirenele mașinilor, crâșma motoarelor, strigătele publicului. Minin și Pojarski. Umbre de dirijabile. În centru se află un polițist cu sabie. Așa va fi peste 200 de ani.
  • Ne transportăm mental în Parcul Petrovski. Aleile sunt extinse de nu mai pot fi recunoscute. Palatul vechi Petrovski a fost restaurat, iar în centru se află Muzeul epocii lui Petru I. Peste tot sclipesc minunate fântâni. Fără microbi și praf, aerul curat este tăiat de dirijabile și avioane. Mulțimi de oameni în costume colorate din secolul XXIII se bucură de natura minunată în același loc în care noi, stră-stră-străbunicii, obișnuiam să ne plimbăm.
  • Malurile aglomerate, zgomotoase, ale marelui râu navigabil Moscova. Transportatori enormi și croaziere de comerț și vapoare de pasageri cu mai multe etaje se îndreaptă de-a lungul valurilor transparente ale unui larg port comercial. Întreaga flotă a lumii este exclusiv comercială. Armata a fost desființată după un tratat de pace la Haga. În portul zgomotos pot fi văzute diverse costume ale tuturor popoarelor de pe Glob căci râul Moscova a devenit un port comercial al lumii.
  • O seară senină. Piața Lubianka. Albastrul cerului este desenat de linii clare de avioane luminoase, aeronave și mașini ale căilor aeriene. Vagoanele lungi ale metroului din Moscova zboară de sub piața podului, despre care în 1914, în timpul nostru, doar se vorbea. Pe podul de peste Metroul din Moscova vedem un detașament zvelt al valoroasei armate rusești, care și-a păstrat forma încă din vremea noastră. În aerul albastru, observăm aeronava Einem care zbura spre Tula, transportând ciocolată pentru magazinele de vânzare cu amănuntul.
  • Piața teatrului. Ritmul vieții a crescut de o sută de ori. Peste tot avem o mișcare rapidă, ca fulgerul, a dispozitivelor cu roți, cu aripi, cu elice și altele. Casa comercială Mur și Merlis, care exista în 1846, a crescut acum la proporții fabuloase, cu principalele sale departamente legate de căile ferate aeriene. Undeva, în depărtare, este un incendiu. Vedem o brigadă de pompieri care oprește dezastrul doar într-o clipă. Avioanele, monoplanele și numeroase aeroplane se grăbesc spre incendiu.
Capitalei Rusiei i-a fost prezis un viitor futurist încă de la începutul secolului al XX-lea. În 1914, un artist necunoscut a creat un ciclu din opt cărți poștale ”Moscova în secolul XXIII”, la comanda fabricii de cofetărie „Einem” („Krasnîi Octiabri” după revoluție).

Autorul cărților poștale a prezentat orașul viitorului,încercând să arunce o privire asupra viitorului care va veni abia peste trei secole și jumătate.

Este interesant faptul că unele dintre predicțiile programate pentru secolele XXII - XXIII s-au adeverit la Moscova secolului XXI. De exemplu, Piața Lubianka are aproximativ aceleași granițe și arhitectură, deși unele clădiri au apărut acolo mult mai târziu. De altfel, metroul subteran a fost finalizat abia după 20 de ani și nu veți putea vedea Lubianka din stradă la fel ca pe cartea poștală.

De asemenea, a apărut o scurtă linie monoșină în oraș - aceasta se întinde de la stația ”VDNH” până la Timiriazevskaia. Acest tip de transport este acum criticat din cauza deservirii extrem de costisitoare și a randamentului redus în comparație cu alte tipuri de transport terestru.

Unele predicții mai au însă timp să se realizeze. Vedeți în galeria foto Sputnik cum era văzută Moscova secolului XXII acum mai bine de o sută de ani.

Fii la curent cu toate știrile din Moldova și din lume! Abonează-te la canalul nostru din Telegram >>>
Privește Video și ascultă Radio Sputnik Moldova

287
  • Iarna este la fel ca la noi acum 200 de ani. Zăpada este aceeași albă și rece. Stația centrală a liniilor terestre și aeriene. Zeci de mii de oameni care vin și pleacă, totul merge extrem de rapid, sistematic și comod. Serviciile de pasageri includ căile terestre și aeriene. Cei care doresc, se pot deplasa ”cu viteza telegramelor”.
    © Photo : Public domain / Russian Empire postcard / Einem Factory, 1914

    Iarna este la fel ca la noi acum 200 de ani. Zăpada este aceeași albă și rece. Stația centrală a liniilor terestre și aeriene. Zeci de mii de oameni care vin și pleacă, totul merge extrem de rapid, sistematic și comod. Serviciile de pasageri includ căile terestre și aeriene. Cei care doresc, se pot deplasa ”cu viteza telegramelor”.

  • Kremlinul împodobește și vechea Belokamennaia și reprezintă cu cupolele sale aurii un spectacol fermecător. Chiar aici, la podul Moskvorețki, vedem noi clădiri uriașe de întreprinderi comerciale, trusturi, societăți, sindicate, etc. Pe fundalul cerului, vagoanele unei căi aeriene suspendate alunecă armonios ...
    © Photo : Public domain / Russian Empire postcard / Einem Factory, 1914

    Kremlinul împodobește și vechea Belokamennaia și reprezintă cu cupolele sale aurii un spectacol fermecător. Chiar aici, la podul Moskvorețki, vedem noi clădiri uriașe de întreprinderi comerciale, trusturi, societăți, sindicate, etc. Pe fundalul cerului, vagoanele unei căi aeriene suspendate alunecă armonios ...

  • Șoseaua din Petersburg. O iarnă frumoasă și luminoasă a anului 2259. Colțul „vechii” Moscove, vechiul „Yar” servește încă drept loc de distracție pentru locuitorii Moscovei, așa cum a fost cazul nostru acum mai bine de 300 de ani. Pentru confortul și plăcerea traficului, Autostrada din Sankt Petersburg a fost transformată complet într-o oglindă cu gheață cristalină, pe care zboară, alunecă aero-sănii elegante. Iar în secolul XXIII, Moscova este fidelă obiceiurilor sale.
    © Photo : Public domain / Russian Empire postcard / Einem Factory, 1914

    Șoseaua din Petersburg. O iarnă frumoasă și luminoasă a anului 2259. Colțul „vechii” Moscove, vechiul „Yar” servește încă drept loc de distracție pentru locuitorii Moscovei, așa cum a fost cazul nostru acum mai bine de 300 de ani. Pentru confortul și plăcerea traficului, Autostrada din Sankt Petersburg a fost transformată complet într-o oglindă cu gheață cristalină, pe care zboară, alunecă aero-sănii elegante. Iar în secolul XXIII, Moscova este fidelă obiceiurilor sale.

  • Piața roșie. Zgomotul aripilor, sunetul tramvaielor, coarnele bicicliștilor, sirenele mașinilor, crâșma motoarelor, strigătele publicului. Minin și Pojarski. Umbre de dirijabile. În centru se află un polițist cu sabie. Așa va fi peste 200 de ani.
    © Photo : Public domain / Russian Empire postcard / Einem Factory, 1914

    Piața roșie. Zgomotul aripilor, sunetul tramvaielor, coarnele bicicliștilor, sirenele mașinilor, crâșma motoarelor, strigătele publicului. Minin și Pojarski. Umbre de dirijabile. În centru se află un polițist cu sabie. Așa va fi peste 200 de ani.

  • Ne transportăm mental în Parcul Petrovski. Aleile sunt extinse de nu mai pot fi recunoscute. Palatul vechi Petrovski a fost restaurat, iar în centru se află Muzeul epocii lui Petru I. Peste tot sclipesc minunate fântâni. Fără microbi și praf, aerul curat este tăiat de dirijabile și avioane. Mulțimi de oameni în costume colorate din secolul XXIII se bucură de natura minunată în același loc în care noi, stră-stră-străbunicii, obișnuiam să ne plimbăm.
    © Photo : Public domain / Russian Empire postcard / Einem Factory, 1914

    Ne transportăm mental în Parcul Petrovski. Aleile sunt extinse de nu mai pot fi recunoscute. Palatul vechi Petrovski a fost restaurat, iar în centru se află Muzeul epocii lui Petru I. Peste tot sclipesc minunate fântâni. Fără microbi și praf, aerul curat este tăiat de dirijabile și avioane. Mulțimi de oameni în costume colorate din secolul XXIII se bucură de natura minunată în același loc în care noi, stră-stră-străbunicii, obișnuiam să ne plimbăm.

  • Malurile aglomerate, zgomotoase, ale marelui râu navigabil Moscova. Transportatori enormi și croaziere de comerț și vapoare de pasageri cu mai multe etaje se îndreaptă de-a lungul valurilor transparente ale unui larg port comercial. Întreaga flotă a lumii este exclusiv comercială. Armata a fost desființată după un tratat de pace la Haga. În portul zgomotos pot fi văzute diverse costume ale tuturor popoarelor de pe Glob căci râul Moscova a devenit un port comercial al lumii.
    © Photo : Public domain / Russian Empire postcard / Einem Factory, 1914

    Malurile aglomerate, zgomotoase, ale marelui râu navigabil Moscova. Transportatori enormi și croaziere de comerț și vapoare de pasageri cu mai multe etaje se îndreaptă de-a lungul valurilor transparente ale unui larg port comercial. Întreaga flotă a lumii este exclusiv comercială. Armata a fost desființată după un tratat de pace la Haga. În portul zgomotos pot fi văzute diverse costume ale tuturor popoarelor de pe Glob căci râul Moscova a devenit un port comercial al lumii.

  • O seară senină. Piața Lubianka. Albastrul cerului este desenat de linii clare de avioane luminoase, aeronave și mașini ale căilor aeriene. Vagoanele lungi ale metroului din Moscova zboară de sub piața podului, despre care în 1914, în timpul nostru, doar se vorbea. Pe podul de peste Metroul din Moscova vedem un detașament zvelt al valoroasei armate rusești, care și-a păstrat forma încă din vremea noastră. În aerul albastru, observăm aeronava Einem care zbura spre Tula, transportând ciocolată pentru magazinele de vânzare cu amănuntul.
    © Photo : Public domain / Russian Empire postcard / Einem Factory, 1914

    O seară senină. Piața Lubianka. Albastrul cerului este desenat de linii clare de avioane luminoase, aeronave și mașini ale căilor aeriene. Vagoanele lungi ale metroului din Moscova zboară de sub piața podului, despre care în 1914, în timpul nostru, doar se vorbea. Pe podul de peste Metroul din Moscova vedem un detașament zvelt al valoroasei armate rusești, care și-a păstrat forma încă din vremea noastră. În aerul albastru, observăm aeronava Einem care zbura spre Tula, transportând ciocolată pentru magazinele de vânzare cu amănuntul.

  • Piața teatrului. Ritmul vieții a crescut de o sută de ori. Peste tot avem o mișcare rapidă, ca fulgerul, a dispozitivelor cu roți, cu aripi, cu elice și altele. Casa comercială Mur și Merlis, care exista în 1846, a crescut acum la proporții fabuloase, cu principalele sale departamente legate de căile ferate aeriene. Undeva, în depărtare, este un incendiu. Vedem o brigadă de pompieri care oprește dezastrul doar într-o clipă. Avioanele, monoplanele și numeroase aeroplane se grăbesc spre incendiu.
    © Photo : Public domain / Russian Empire postcard / Einem Factory, 1914

    Piața teatrului. Ritmul vieții a crescut de o sută de ori. Peste tot avem o mișcare rapidă, ca fulgerul, a dispozitivelor cu roți, cu aripi, cu elice și altele. Casa comercială Mur și Merlis, care exista în 1846, a crescut acum la proporții fabuloase, cu principalele sale departamente legate de căile ferate aeriene. Undeva, în depărtare, este un incendiu. Vedem o brigadă de pompieri care oprește dezastrul doar într-o clipă. Avioanele, monoplanele și numeroase aeroplane se grăbesc spre incendiu.

Tagurile:
Moscova
Tematic
Moscova respinge acuzele că Rusia și China profită de pandemie pentru a răspândi fake news
La Moscova a fost deschis sezonul havuzurilor
Expert rus: Moscova trebuie să ignore declarația Bucureștiului despre “pericolul rusesc”

Foto - Viața lui Iuri Gagarin în imagini

58
(reînnoit 18:30 12.04.2021)
Exact acum 60 de ani, exclamația „Hai să mergem!” a deschis o nouă eră în dezvoltarea omenirii. Era spațială.

Întreaga lume sărbătorește a 60-a aniversare a zborului pe orbită a primului cosmonaut al planetei - Iuri Gagarin.

În această zi, se vor spune multe despre fapta eroică a primului cosmonaut, despre contribuția sa în istoria omenirii. 

Noi însă dorim să vă reamintim ce fel de prieten, tată, soț și fiu a fost Gagarin. Despre viața de zi cu zi: ce iubea, ce îi plăcea, cum își petrecea timpul liber. Despre cei care au rămas adesea în culise, dar nu au fost mai puțin semnificativi în viața lui Gagarin decât spațiul - soția și fiicele sale.

Galeria foto Sputnik este despre prietenie, dragoste și fericirea familială a primului cosmonaut al planetei.

58
  • © Sputnik / Alexander Mokletsov

    Iuri Gagarin cu fiicele Lena și Galia.

  • © Sputnik / I. Snegirev

    Cosmonautul Iuri Gagarin face exerciții dimineața.

  • © Sputnik / Valentin Cheredintsev

    Cosmonauții URSS Iuri Gagarin și Vladimir Komarov la vânătoare.

  • © Sputnik / Yuryi Abramochkin

    Primul cosmonaut din lume, Eroul Uniunii Sovietice Iuri Gagarin.

  • © Sputnik / Alexander Mokletsov

    Cosmonautul Iuri Gagarin cu soția sa Valentina Gagarina de ziua ei, 1967.

  • © Sputnik / Snegirev Igor

    Cosmonautul URSS Iuri Gagarin cu tovarășii săi la pescuit, 1961.

  • © Sputnik / Yuryi Abramochkin

    Cosmonautul URSS Iuri Gagarin cu soția sa Valentina în vacanță la Soci.

  • © Sputnik / Snegirev Igor

    Cosmonautul URSS Iuri Gagarin în vacanță în Crimeea, 1961.

  • © Sputnik / N. Pavlov

    Cosmonauții URSS Iuri Gagarin, Andrian Nikolaev și Valeri Bîkovski jucând biliard, 1963.

  • © Sputnik

    Pilotul-cosmonaut al URSS Iuri Gagarin la schi nautic în timpul vacanței sale în Crimeea.

  • © Sputnik / Alexander Mokletsov

    Pilotul-cosmonaut Iuri Gagarin cu un aparat de filmat într-o pădure.

  • © Sputnik / Alexander Mokletsov

    Pilotul-cosmonaut al URSS Iuri Gagarin își repară mașina.

  • © Sputnik / Yuriy Abramochkin

    Primul cosmonaut din lume, Eroul Uniunii Sovietice Iuri Gagarin.

  • © Sputnik

    Cosmonautul Iuri Gagarin la o întâlnire cu pionieri în tabăra „Artek”, 1963.

  • © Sputnik / Snegirev I.

    Iuri Gagarin alături de părinții săi.

Tagurile:
poze, Foto, Yuri Gagarin

Загрузка...

Imagini incendiare de la protestele din Belfast

184
(reînnoit 11:17 11.04.2021)
  • Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord
  • Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord
  • Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord
  • Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord
  • Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord
  • Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord
  • Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord
  • Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord
  • Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord
  • Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord
  • Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord
  • Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord
Săptămâna aceasta a fost marcată de proteste în Belfast, ciocniri dintre polițiști și loialiști. Protestatarii aruncă petarde și amestecuri incendiare asupra forțelor de ordine.

Ca răspuns la agresiunile protestatarilor, forțele de ordine au folosit tunuri cu apă, pentru a dispersa mulțimile.

Potrivit Daily Mail, 55 de polițiști au fost deja răniți. La proteste, tinerii manifestanți au deturnat și au dat foc unui autobuz.

Vineri, 2 aprilie, la Belfast, loialiștii au ieșit în stradă pentru a se opune consecințelor Brexitului: după ce Marea Britanie a părăsit Uniunea Europeană, s-au încheiat acorduri comerciale în condiții incomode pentru Irlanda de Nord.

De asemenea, indignarea loialistilor a fost cauzată de situația în care mai mult de două duzini de politicieni din partidele naționaliste au scăpat de pedeapsă pentru încălcarea carantinei „covid” - au fost introduse restricții severe și amenzi imense în Marea Britanie.

Acțiunea în masă s-a transformat în revolte, care s-au intensificat atunci când poliția a încercat să disperseze manifestanții. 

184
  • Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord
    © REUTERS / Jason Cairnduff

    Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord

  • Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord
    © AP Photo / Peter Morrison

    Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord

  • Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord
    © REUTERS / Jason Cairnduff

    Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord

  • Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord
    © REUTERS / Jason Cairnduff

    Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord

  • Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord
    © REUTERS / Jason Cairnduff

    Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord

  • Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord
    © REUTERS / Jason Cairnduff

    Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord

  • Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord
    © REUTERS / Jason Cairnduff

    Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord

  • Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord
    © REUTERS / Jason Cairnduff

    Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord

  • Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord
    © REUTERS / Jason Cairnduff

    Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord

  • Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord
    © AP Photo / Liam McBurney

    Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord

  • Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord
    © REUTERS / Jason Cairnduff

    Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord

  • Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord
    © AP Photo / Peter Morrison

    Dezordini la protestele din Belfast, Irlanda de Nord

Tagurile:
Proteste, Irlanda de Nord

Загрузка...
Компрессорная установка Креховского месторождения природного газа

Rusia și Statele Unite împart piața europeană: cine va suplini depozitele de gaze

0
(reînnoit 19:16 12.04.2021)
Coronacriza nu va permite Europei să cumpere resursa energetică costisitoare de peste ocean. Aceasta va fi nevoită să achiziționeze materii prime rusești. Cât va câștiga "Gazpromul" și bugetul de stat grație exportului în străinătate, a aflat Sputnik.

MOSCOVA, 12 apr – Sputnik, Irina Badmaeva. Iarna rece și prelungită a golit depozitele europene de gaze. A rămas doar o treime din rezerve. Americanii au decis să profite de acest lucru și au propus o cantitate mare de gaz lichefiat. Cu toate acestea, coronacriza nu va permite Europei să cumpere resursa energetică costisitoare de peste ocean. Aceasta va fi nevoită să achiziționeze materii prime rusești. Cât va câștiga "Gazpromul" și bugetul de stat grație exportului în străinătate, a aflat Sputnik.

Înghețuri anormale pentru Europa

Toamna și iarna, europenii au folosit mai mult de 65 de miliarde de metri cubi de gaz – maximumul ultimilor zece ani. Despre acest lucru informează "Gazprom" cu referire la GasInfrastructureEurope. Apogeul anterior a fost în 2018, când în februarie – martie, Europa a fost lovită de un ciclon cu înghețuri anormale și ninsori.

Vremea a jucat o festă rea și în acest sezon de încălzire. În ianuarie, "Gazpromul" a fost nevoit să crească de urgență livrările în Europa înghețată. A trimis cu 32,4 procente mai mult decât de obicei în Germania, cu 77,3 – în Franța, cu 21,2 – în Olanda, cu toate 100 – în Italia.

În plus, a crescut exportul și în Asia, unde, la fel, au ajuns frigurile. În consecință, pe piață a apărut un deficit, care a provocat o creștere explosivă a prețurilor spot – bunurile, valorile mobiliare sau valuta se vinde în condiții de livrare imediată.

Așa, de exemplu, în Asia, a existat un moment când cotațiile depășeau o mie de dolari pe o mie de cuburi. Unele contracte erau încheiate cu 1400. În Europa, prețurile depășeau treapta de 300 de dolari, în pofida faptului că în bugetul conservativ al "Gazpromului" pe 2021 este fixată o valoare de 170.

Ca urmare, exporturile rusești în străinătate au crescut până la 19,5 de miliarde de metri cubi – cu aproape 46% mai mult față de anul precedent.

Nici februarie nu i-a răsfățat pe europeni cu vreme bună. În această lună, trei zile la rând, din depozitele europene s-a scos o cantitate maximă – mai mult de un miliard de metri cubi pe zi.

Până la 25 martie, când s-a încheiat sezonul rece, stocul mediu al "metrourilor" Lumii Vechi a scăzut până la 29%. În special, în Germania și Austria – până la 26, în Olanda – până la 23, în Franța – până la 17.

Pentru a nu îngheța iarna viitoare, europenii trebuie să pompeze cu 57,3% (aproape cu 24 de miliarde de metri cubi) mai mult decât anul trecut, a calculat "Gazpromul". Această cifră este comparabilă cu totalul exporturilor în 2020 în Franța și Olanda. Campania de stocare începută, privind suplinirea depozitelor, promite să devină una dintre cele mai mari din anul 2011.

Alternative la gazul rusesc

În 2020, ponderea materiilor prime autohtone pe piața europeană a gazelor a fost de aproximativ 33%, a informat directorul general al companiei "Gazprom Export", Elena Burmistrova. Potrivit ei, "începând deja cu al treilea trimestru, volumul exporturilor a atins, iar în unele cazuri a depășit, indicatorii pre-criză". Toate obligațiile față de importatori au fost îndeplinite. În plus, până la sfârșitul anului, prețurile contractelor s-au dovedit a fi mai mici față de prețurile spot din hub-urile europene. Acest lucru a stimulat suplimentar livrările.

Combustibilul albastru livrat Uniunii Europene, provine, pe lângă Rusia, din Norvegia, Qatar, Algeria, SUA și Nigeria. Consumatorii principali – Germania, Marea Britanie și Italia. Mai mult, germanii și britanicii primesc gazul rusesc prin "Nord Steam". Nu există alte opțiuni. Desigur, pot să utilizeze gazul natural lichefiat (GNL), dar el este mai scump. În plus, aceasta necesită terminale speciale, de care Germania, de exemplu, nu dispune. GNL-ul este livrat acolo prin Belgia și Olanda.

În Italia și Marea Britanie, există terminale, dar, și acolo, nu se grăbesc să renunțe la gazul din gazoduct. De aceea, principalii cumpărători ai resursei energetice rusești nu susțin lupta Statelor Unite cu "Nord Stream – 2".  Mai mult, Germania a propus americanilor să finanțeze construcția de terminale pentru recepția GNL-ului lor, numai să lase în pace proiectul "Nord Stream – 2".  Vara trecută, Berlinul era gata să aloce pentru asta un miliard de euro. Dar Washingtonul a rămas neclintit.

Proiectul rusesc are destui oponenți în UE: Cehia, Polonia, Ungaria, Slovacia, România, Croația. Acestea sunt țări de tranzit, respectiv, ele câștigă destul de bine pe baza acestui lucru.

Apropo, Varșovia și-a declarat deja intenția de a se descurca fără gazul rusesc din 2022. Polonezii mizează pe conducta de gaz Baltic Pipe, care se construiește spre platforma continentală norvegiană în Marea Nordului. Restul – GNL de peste ocean.

Americanii, desigur, ar fi bucuroși să suplinească depozitele europene – mai ales acum, când cererea asiatică a scăzut. În martie, Lumea Veche a cumpărat de la ei 11 miliarde de metri cubi – de două ori mai mult decât în ​​ianuarie și februarie. Statele Unite au asigurat 30% din livrările în Europa de Vest. Mai mult, acum, în mări și oceane se află mai mult de 70 de petroliere cu GNL american.

Cine va suplini depozitele europene

Dar criza nu a trecut încă, iar gazul natural lichefiat este în continuare mai scump decât gazul din gazoduct. În plus, "Gazpromul", spre deosebire de concurenți, poate crește rapid producția și livrările zilnice. Compania dispune de "metrouri" proprii în Europa.

Iar direcția vest-europeană este o prioritate, întrucât rentabilitatea "Nord Stream" este încă discutabilă, observă Alexandr Timofeev, profesor asociat al Universității Ruse de Economie Plehanov. "Iarna rece și prelungită a asigurat o cerere bună. Ea poate crește mai repede decât stocul depozitelor, ceea ce, la rândul său, va duce la o creștere a prețurilor deja până în toamnă", spune interlocutorul.

După părerea consultantului independent privind dezvoltarea complexului combustibilo-energetic al Rusiei, VYGONConsulting, în acest an, "Gazpromul" poate crește exportul de gaz în străinătate până la 210 miliarde de metri cubi – cu 17% mai mult decât în ​​2020 și aproape de cinci și jumătate mai mult decât în ​​anul "pre-covid" 2019.

Așa, de exemplu, în primul trimestru, exporturile "Gazpromului" au crescut cu 30,7%. "Mai devreme, furnizorul a pus prețul de 170 de dolari pe o mie de metri cubi. Dar, apoi, planurile au fost revizuite. Acum se presupune un preț mediu anual de 200 de dolari. Ideea constă în faptul că contractele pe termen lung sunt în mare parte legate de prețurile spot europene. În plus, au crescut cotațiile de petrol, de care depind cotațiile de gaze. Prin urmare, "Gazpromul" are toate șansele să-i convingă pe consumatori de validitatea planurilor sale", consideră Mark Goihman, analistul principal al centrului de informații și analitică TeleTrade.

Apropo, gazul a continuat să se scumpească și după sfârșitul sezonului de încălzire. Acum, la hub-ul olandez TTF (Title Transfer Facility Natural Gas Price Index) pe spot – 252 de dolari pe o mie de metri cubi, acest preț reprezintă maximumul din 2018.

Drept urmare, în acest an, veniturile "Gazpromului" datorate livrărilor în străinătate vor crește de 1,7 ori, până la 42 de miliarde de dolari, menționează VYGON Consulting. Iar această sumă este foarte binevenită bugetului de stat.

0
Tagurile:
Rusia, SUA, Gazprom, coronavirus

Загрузка...