Planeta pământ

Savanții au aflat cum va dispărea viața de pe pământ

(reînnoit 18:08 08.12.2016)
Astronomii au reușit să afle ce se va întâmpla cu Soarele peste cinci miliarde de ani și cum va fi distrusă orice urmă de pe planeta noastră.

CHIȘINĂU, 8 dec — Sputnik. Astronomii au aflat în premieră ce se va întâmpla cu planeta Pământ în clipa în care Soarele își va consuma resursele de hidrogen, observând o stea veche din constelația Pupa, se spune într-un articol publicat în revista Astronomy & Astrophysics, potrivit RIA Novosti.

Peste cinci miliarde de ani Soarele se va transforma într-un gigant roșu și se va umfla la proporții care vor depăși de sute de ori volumul actual. În plus, acesta va începe să elimine o cantitate gigantică de materie din cauza intensificării vântului solar. Mercur și Venus vor fi distruse, însă soarta Pământului rămâne a fi necunoscută.

"Desigur, va dispărea orice formă de viață, însă nu știm dacă planeta va mai rămâne", a declarat Leen Decin, de la Universitatea Catolică din Leuven (Belgia).

Decin și colegii ei au găsit răspunsul la toate aceste întrebări, urmărind o stea care seamănă cu "un Soare în extincție", gigantul roșu L2 din constelația Pupa. Steaua se află la o distanță relativ nu prea mare de sistemul solar, doar la 200 ani lumină. Acest lucru a permis astronomilor să studieze în detaliu cu ajutorul telescopului ALMA din Chile structura mantiei acestuia, alcătuită din materia aruncată de vântul solar.

Vârsta L2, judecând după spectrul său, este de 10 miliarde de ani, iar peste 500 de milioane de ani, o perioadă de timp mică la proporțiile spațiului cosmic, aceasta își va înceta existența, transformându-se într-un pitic alb. Potrivit lui Dacin, aproximativ cinci miliarde de ani în urmă acest corp ceresc era „un frate geamăn" al Soarelui, având același volum și caracteristici fizice.

Spre marea mirare a savanților, imaginile făcute cu ajutorul ALMA au surprins în jurul stelei o planetă, care se rotește la o distanță echivalentă cu cea dintre Soare și Marte — în jur de 300 de milioane de kilometri, efectuând o rotație odată la cinci ani.

Savanții au descoperit planeta datorită unui gol dintr-un inel din praf și gaze care înconjoară steaua. Rotindu-se în jurul soarelui, planeta a săpat un șanț în formă de inel, care poate fi observat în unele imagini surprinse de telescopul din Chile.

Planeta descoperită nu seamănă nici cu Pământul, nici cu Marte. E un gigant gazos, al cărui masă, conform calculelor, este de 12 ori mai mare decât Jupiter. Viața pe o astfel de planetă nu ar fi posibilă nici chiar în condițiile unei orbite similare cu a Pământului sau Marte.

Existența planetei în apropierea gigantului roșu demonstrează că acestea pot supraviețui în astfel de condiții chiar și în decursul a sute de milioane de ani sau chiar un miliard după umflarea stelei. Deocamdată nu este clar ce s-ar putea întâmpla cu Terra, pentru că planeta noastră s-ar afla între "zona sigură" și una „periculoasă", în care ar fi distrusă cu desăvârșire.

Continuarea observațiilor asupra acestei planete ar putea ajuta să înțelegem ce se va întâmpla cu Pământul nostru în viitor și să afăm dacă planetele ar putea să supraviețuiască până la transformarea gigantului roșu într-un pitic alb.

Chile, ALMA, Constelația Pupa, Soarele, planeta, Apocalipsa, Terra, Steaua
Olga Buzova

Câți bani va primi Buzova pentru un rol în spectacolul despre Stalin

(reînnoit 18:19 07.06.2021)
A devenit publică suma onorariului pe care îl va primi Olga Buzova pentru rolul jucat într-un spectacol despre Stalin.

CHIȘINĂU, 7 iun – Sputnik. A devenit cunoscută valoarea onorariului pentru care interpreta și prezentatoarea TV din Rusia, Olga Buzova, va juca în spectacolul “Georgianul Minunat” despre tinerețea lui Iosif Stalin a Academiei de Arte din Moscova “Gorki” (MHAT). Informația a apărut pe site-ul oficial al achizițiilor de stat.

Певица Ольга Бузова