Евро

De ce nu accesează primăriile din ţară bani pentru unităţile şcolare?

603
Purtătorul de cuvânt al primăriei Alba Iulia spune că sunt mai multe cauze – urmările neaccesării de fonduri, dezastruoase.

BUCUREŞTI, 3 dec – Sputnik, Georgiana Arsene. La doi ani de la promisiunile cu care social democraţii au câştigat alegerile, mai puţin de 300 de unităţi de învăţământ au fost finalizate, în condiţiile în care promisiunile electorale dădeau ca sigur finalizarea a 2500 de grădiniţe şi creşe şi modernizarea a 2000 de şcoli până în 2020.

Ministerul Dezvoltării, al cărui buget reprezintă sursa cea mai importantă pentru construirea de creşe, grădiniţe şi şcoli spune că Programul Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL) se împarte în două etape şi că în prima etapă, ce se desfăşoară între 2013-2019, sunt incluse în finanţare 356 de grădiniţe şi creşe şi 819 şcoli.

Rezultate mediocre

„Finanţarea unităţilor de învăţământ preuniversitar a continuat în cadrul PNDL – etapa II (2017-2020), fiind incluse la finanţare: 863 de grădiniţe şi creşe, cu o valoare totală a alocării financiare de 1.181.872 mii lei, şi 1.359 şcoli, cu o valoare totală a alocării financiare de 2.373.885 mii lei”, informează Ministerul Dezvoltării, potrivit adevarul.ro

Din unităţile prevăzute în PNDL I au fost finalizate numai 64 de grădiniţe şi creşe şi 120 de şcoli. Procentual, asta înseamnă 15,65% din total, deşi programul mai este valabil doar în 2019.

Nici în cazul PNDL - etapa II situaţia nu este mai bună, fiindcă datele oficiale arată că au fost finalizate numai 20 de grădiniţe şi creşe, respectiv lucrările pentru 47 de şcoli. Cu alte cuvinte, doar 3 procente din unităţile de învăţământ trecute pe hârtie au fost construite sau reabilitate.

Ce spun primăriile

Purtătorul de cuvânt al Primăriei Alba Iulia, Mihai Coşer, spune că există mai multe motive pentru care primăriilor le este greu să acceseze bani pentru şcoli.

„În primul rând, ca să scrii un proiect durează aproximativ şase luni de zile. Există foarte multe chichiţe ce trebuie respectate ca să accesezi bani prin PNDL. Noi am avut noroc că aveam proiectul scris pentru colegiul pe care vrem să-l construim în Alba Iulia în momentul în care a fost lansat programul”, a precizat Coşer, potrivit sursei citate, care a adăugat că primăriile nu au suficient personal specializat pentru a scrie un asemenea proiect.

Cea mai mare problemă este, însă, reprezentată de licitaţii, unde, spre exemplu, sunt înscrise trei firme de construcţii, două participă la procesul de licitaţie, una nu, dar aceasta din urmă contestă. Din acest moment se ajunge la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, în instanţă şi, din acest motiv, lucrurile durează.

Preşedintele Coaliţiei pentru Educaţie, Daniela Vişoianu, spune că numărul scăzut de construcţii de unităţi de învăţământ vine pe fondul unui proiect de descentralizare eşuat.

„Strategia privind modernizarea infrastructurii educaţionale a fost aprobată mult prea târziu (2017) şi încă nu reprezintă cadrul de referinţă pentru planificarea lucrărilor de construcţie şi modernizare, PNDL fiind un program desenat anterior”, a explicat Vişoianu. 

603
Tagurile:
Finanțare, bani, școli

Загрузка...