PAK DA

PAK DA: când va decola noul transportator strategic de rachete al Rusiei

522
(reînnoit 18:13 06.04.2021)
Dezvoltarea aviației de luptă de înaltă tehnologie este supusă unor condiții obiective de coexistență cu vecinii neprietenoși de pe planetă. Bombardierul-transportator de rachete de nouă generație răspunde provocărilor și amenințărilor unui posibil inamic.

Ministerul Apărării al Federației Ruse a aprobat aspectul final al bombardierului-transportator de rachete strategic dezvoltat de compania «Tupolev». Experții au acordat prioritate reducerii vizibilității aeronavei și armamentului cu rachete. Complexul aviatic promițător pe distanțe lungi (PAK DA) va avea o viteză subsonică, o durată semnificativă a zborului și arme intra-fuzelaj, inclusiv rachete de croazieră promițătoare – cu rază lungă de acțiune și hipersonice. Intenționează să adopte «strategul» de nouă generație până în 2027, adică până la sfârșitul actualului Program de stat al armamentului. PAK DA va înlocui «veteranii» aviației pe distanțe lungi Tu-160, Tu-95MS și Tu-22M3.

Potrivit sursei din complexul industrial de apărare, bombardierul-transportator de rachete a fost creat conform schemei aerodinamice «aripă zburatoare», echipamentul de la bord fiind automatizat la maxim (până la regimul fără pilot). Avionul va fi capabil să utilizeze o gamă largă de rachete «aer – aer» și să gestioneze grupuri de aeronave fără pilot. Continuă construcția mai multor prototipuri de PAK DA la uzina de aviație din Kazan.

Machetele speciale și elementele de dimensiuni reale ale celui mai nou «strateg» au trecut cu succes o serie de teste pe standul de încercare la nivel de vizibilitate radar, confirmând posibilitatea tehnologică a avionului de a trece neobservat primele linii de apărare antiaeriană ale țărilor NATO.

În 2019, șeful companiei «Tupolev», Aleksandr Koniuhov, a declarat că dezvăluirea primului prototip al complexului PAK DA este planificată pentru 2021-2022. Tot atunci, viceministrul Apărării al Federației Ruse, Iurii Borisov (acum vicepremier), a declarat că primul zbor va avea loc în 2025-2026, iar începutul producției seriale a lui PAK DA este programată pentru 2028-2029. Întrucât astăzi se vorbește despre adoptarea lui în 2026, realizarea proiectului se desfășoară cu un avans față de graficul inițial. Accelerarea evidentă reprezintă o cerință strictă a situației militaro-politice.

Rezistența tehnologică

Aviația rusă pe distanțe lungi a însușit cu succes utilizarea muniției convenționale și a armelor de înaltă precizie în Siria. Și totuși, principala sarcină a bombardierelor-transportatoare de rachete stategice – creșterea eficienței, a fiabilității și a rezervelor de rezistență a triadei nucleare. De fapt, în acest scop, a fost restabilită producția transportatoarelor de rachete Tu-160M2 (un avion practic nou). Posibilul inamic nu va putea niciodată să distrugă, cu prima lovitură, componentele terestre, maritime și aeriene ale triadei. Ce aport va aduce PAK DA sistemului de limitare nucleară și tacticii de utilizarea a aviației în luptă?

Ministerul Apărării al Federației Ruse are nevoie de o aeronavă calitativ nouă, care ar îndeplini funcțiile tuturor celor trei transportatori de rachete în serviciu – Tu-160 (se produce din 1984), Tu-95MS (în serie din 1958), Tu-22M3 (se produce din 1969) și, cu toate acestea, nu costa mai mult decât Tu-160. Anterior, au apărut informații potrivit cărora construcția «aripii zburătoare» va permite creșterea semnificativă a razei de acțiune și a capacității de încărcare a bombardierului-transportator de rachete. Durata maximă a zborului va depăși 30 de ore, distanța parcurgibilă fără realimentare – 15 mii. Conform celor mai modeste previziuni, PAK DA va  ridica aproximativ 35 de tone de sarcină utilă. Pentru comparație, avionul american strateg-invizibil B-2 Spirit transportă până la 27 de tone de încărcătură de luptă, avionul rusesc Tu-160 «Belîi Lebedi» – până la 45 de tone. Conform logicii, arsenalul noului «strateg» nu ar trebui să cedeze avionului Tu-160.

Special pentru PAK DA se dezvoltă un nou turboreactor. Din 2018, de dezvoltarea acestuia se ocupă Corporația unită pentru construcția de motoare. Potrivit materialelor din presă, din cauza greutății semnificative la decolare – mai mult de 125 de tone, bombardierul va avea patru motoare. Se vor desfășura în curând teste la standul de încercare și la baza laboratorului de zbor Il-76.

Din punct de vedere structural, PAK DA este fundamental diferit față de bombardierele existente pe distanțe lungi. Sunt utilizate materiale moderne și promițătoare, cele mai noi tehnologii. Este acordată o atenție deosebită invizibilității: acoperirea cu materiale care absorb undele radar, elemente structurale, forma geometrică a planorului, compartimente interne pentru arme. Aeronava va fi dotată cu cea mai nouă avionică cu o arhitectură deschisă, care va asigura performanțe ridicate, iar, în viitor, va simplifica modernizarea. Complexul de la bord va include sisteme precum gestionarea rachetelor, sistemul de navigație prin satelit GLONASS, circumspecția automată a terenului, comunicații multicanal, radarul de detecție a bombardamentelor și vizare optico-electronică. Este probabilă integrarea mai multor sisteme într-un singur complex de analizare automată a spațiului înconjurător. «Intelectul» PAK DA va detecta și clasifica orice radar inamic, ținte termice și va asigura utilizarea eficientă a mijloacelor active EW și a capcanelor pasive IR.

De la începutul activității științifice de cercetare până la lansarea prototipului PAK DA au trecut un pic mai mult de 10 ani – un termen normal pentru un proiect complex. Construcția va dura aproximativ doi ani, după care vor începe testele terestre și de zbor. Dacă proiectul nu se va confrunta cu dificultăți neprevăzute, producția serială va începe strict conform planului – în 2027. Poate că nu ar trebui de grăbit foarte tare, întrucât PAK DA se creează pe câteva decenii înainte. Principalul lucru – calitatea.

Săptămânalul german Stern prezice: «Noile bombardiere vor fi produse în partide mici și treptat. În acest mod, va fi posibilă perfecționarea treptată a noului model. Anume așa Kremlinul acționează în legătură cu tancul de luptă T-14 «Armata». Astfel, el va reuși să evite problemele apărute Statelor Unite cu avionul invizibil F-35, deoarece aceștia din urmă au construit imediat o partidă mare, deși, la noul model, s-au descoperit o mulțime de defecte».

Interceptor cosmic

Noul «strateg» va avea o gamă largă de activități. PAK DA va putea să se afle, pentru o lungă perioadă de timp, în regim de patrulare militară într-o regiune și să-și folosească armele într-o altă regiune – la o distanță de zeci de mii de kilometri (cu realimentare). Unii experți consideră că capacitatea de a ataca din regiunile din afara apărării antiaeriene a inamicului – desupra Oceanului Arctic, Pacific și Atlantic – este importantă. Tactica utilizării operative a complexului PAK DA depinde de gradul de vizibilitate pe radarul posibilului inamic și de raza de acțiune a rachetelor. Dacă considerăm standardele existente ale rachetelor de croazieră (raza de acțiune a rachetelor cu bazare aeriană Kh-101/102– până la 5500 km), precum și caracteristicile hipersonice ale rachetelor promițătoare, tehnologia «stealth» nu joacă un rol decisiv. Noul «strateg» va fi capabil să îndeplinească majoritatea atacurilor în afara zonei de acțiune a apărării antiaeriene, adică «va găsi» inamicul cu rachetele «de neoprit» chiar și din spațiul aerian rusesc.

Astăzi, numai Federația Rusă și Statele Unite au un tip special de forță aeriană – aviația strategică (curând și China). Din 2017, compania americană Northrop Grumman creează un avion similar bombardierului PAK DA – B-21 «Raider». Pentagonul se așteaptă că aeronava va părăsi hangarul pentru testele terestre la sfârșitul anului 2021. Primul zbor ar trebui să aibă loc în 2022. Costul unei aeronave va fi de aproximativ 600 de milioane de dolari.

Potrivit previziunilor Ministerului Apărării al SUA, «aripa zburătoare» chineză H-20, cu o capacitate de încărcare utilă de până la 10 tone și o rază de acțiune de până la 8500 km va fi supusă testelor terestre în 2021. Compania-producătoare Aviation Industry Corporation a declarat recent că testele vor începe «în curând».

Lupta acerbă a «strategilor» aviației pe distanțe lungi continuă în birourile de proiectare, pe pământ și în cer. În această competiție tehnologico-conceptuală, este posibilă extinderea gamei de muniție a noului bombardier-transportator de rachete rusesc grație mijloacelor de autoapărare – rachetelor «aer-aer». Nu este exclusă instalarea la bordul PAK DA a armelor electomagnetice, cu laser și alte arme bazate pe noi principii. O diferență importantă dintre «strategul» rusesc și analogii străini este considerată a fi capacitatea de a îndeplini funcțiile unui interceptor cosmic – rachetele hipersonice pot distruge obiectele inamicului pe uscat, pe mare și în spațiul cosmic apropiat (sateliții militari, capurile rachetelor strategice). Toată puterea de luptă a celui mai nou bombardier-transportator de rachete va fi încredințată unui echipaj format de patru persoane, la fel ca și în cazul aeronavei Tu-160.

522
Tagurile:
PAK-DA
Tematic
Bombardier american, interceptat de avioanele rusești - Video
Avioanele rusești au interceptat două avioane-spion ale SUA deasupra Mării Negre
De ce India va da 2 miliarde de dolari pentru avioanele rusești MiG-29 și Su-30
Афганистан. Талибы.

Talibanii îi alungă pe americani din Afganistan

154
(reînnoit 16:41 17.04.2021)
Organizația teroristă “Taliban” dictează Statelor Unite condiții dure pentru retragerea trupelor din Afganistan și readuce Washingtonul în realitățile unei lumi multipolare.

Pe 13 aprilie, Casa Alba a anunțat retragerea trupelor americane din Afganistan pe 11 septembrie. Într-o formă ultimativă, talibanii au cerut retragerea trupelor SUA până pe 1 mai (conform acordului de la Doha din 29 februarie 2020).

“Taliban” a cerut în mod imperativ “Americii și tutror statelor ocupante să înceteze justificarea prelungirii războiului și să-și retragă imediat toate forțele din Afganistan”. În continuare, au urmat amenințări deschise ale „mujahidinilor din Emiratul Islamic”.

Administrația SUA a reacționat prompt – pe 1 mai a fost anunțată demararea procesului de retragere a trupelor din Afganistan. În aceeași zi, aliații NATO au adoptat o decizie similară cu privire la retragerea forțelor misiunii “Resolute Support” (“Suportul Hotărât”). În ciuda unui conflict de interese, toți au încercat “să-și salveze fața”.

Miercuri, președintele SUA, Joe Biden, a declarat că prezența militarilor americani în Afganistan nu va ajuta la formarea unui guvern stabil. Ministrul Apărării al SUA, Lloyd Austin, a menționat că trupele și-au îndeplinit misiunea în Afganistan, “și au făcut posibil progresul în sfera economică, societății civile și politică”.

Oare a meritat ca Pentagonul și aliații lui să cheltuie pentru operațiunile din republica islamică sute de miliarde de dolari, să piardă mii de soldați, pentru ca în final să abandoneze atât de rușinos câmpul de luptă și biata țară în fața inamicului de ieri – talibanii? E o întrebare retorică.

Demonstrații de forță de întâi mai

Directorul CIA, William J. Burns, a anunțat pe 14 aprilie că retragerea trupelor este însoțită de niște riscuri semnificative și a prognozat o restabilire a influenței în Afganistan a “Statului Islamic” și „Al Qaeda” după încetarea prezenței militare americane. Fostul consilier al președintelui SUA pentru securitate națională, John Bolton, este convins că a retrage acum trupele echivalează cu cedarea puterii “Talibanului”.

Între timp, talibanii intenționează să reia acțiunile militare, adică “jihadul” împotriva trupelor străine, în cazul în care SUA și NATO nu vor respecta termenii stabiliți – până pe 1 mai. Poziția mișcării „Taliban” a fost enunțată mai devreme de Zabihullah Mujahid: “Biden a spus că ar fi dificilă retragerea trupelor până în mai, însă poziția noastră constă în faptul că acordul de la Doha trebuie să fie respectat, pentru că realizarea lui reprezintă singura cale pentru soluționarea prolemebi, care există între Afganistan și Statele Unite”.

Din punct de vedere logistic, pentru transferarea cu avioanele de transport a 3-5 mii de militari sunt suficiente 14 luni. Evident, retragerea trupelor SUA și NATO sunt tergiversate de ciocnirile permanente cu talibanii, incapacitatea critică a “discipolilor” de a împărți atribuțiile în viitorul aparat de stat cu actualul guvern (pro-american) al Afganistanului.

Consiliul Suprem de Reconciliere Națională a reușit să unească într-un singur program peste douăzeci de de propuneri, inclusiv planul de restabilire a păcii al președintelui Ashraf Ghani. Cu toate acestea, pe 14 aprilie “Taliban” a refuzat să participe la negocierile despre viitorul Afganistanului (o nouă etapă urma să se desfășoare pe teritoriul Turciei). Forțele paramilitare ale talibanilor așteaptă retragerea completă a trupelor și tehnicii militare a SUA și NATO, pentru a obține o victorie militară asupra forțelor guvernamentale. Kabul rezistă „asediului”, în mare parte, datorită loviturilor aplicate de forțele aeriene americane. În viitorul apropiat, Afganistanul ar putea deveni un “Emirat Islamic”.

În rezultatul celor 20 de ani de acțiuni militare în Afganistan (care are o suprafață mai mică decât statul Texas) și după încheierea unui acord rușinos de pace cu tabilanii, americanii ar trebui să fie mai atenți cu zângănitul armelor și să se comporte mai modest pe arena internațională. Însă nu și-au însușit lecția. Din nou de vină este Rusia.

Comunitatea americană de informații, “cu o convingere scăzută sau medie” presupune că ofițerii ruși de securitate au încurajat atacurile “Talibanului” asupra militarilor SUA și a coaliției în Afganistan în 2019 și mai devreme. Sursele acestor date sunt sub orice critică și nu pot fi verificate. Rusia respinge astfel de acuzații.

Reorientare eforturilor

Șeful Pentagonului, Lloyd Austin, consideră că retragerea a câtorva mii de militari americani din Afganistan va permite o “reorientare a eforturilor”, pentru a descuraja și învinge pe „viitorii adversari” – China și Rusia, care încearcă „să schimbe ordinea mondială”. Odată ce a suferit o înfrângere în fața unor grupări teroriste puține la număr, bazate pe câmpurile de mac, Pentagonul își caută adversari printre puterile nucleare. Doar pentru că unele din acțiunile acestora “contravin intereselor naționale ale SUA”.

După „reorientarea” americanilor, Afganistanul și statele vecine din Asia Centrală vor fi nevoite de sine stătător să rezolve problema coexistenței cu o mișcare radicală militarizată.

Până în anul 2001, în această țară femeile erau private de dreptul la învățământ, iar cele acuzate de adulter erau executate în piețele orașelor, hoților li se amputau mâinele, iar televiziunea, teatrul și muzica erau interzise.

Faptele vorbesc de la sine. Direcția națională de securitate a Afganistanului a anunțat pe 12 aprilie că acordul SUA cu „Tabilan” în Doha nu a contribuit la stabilizarea situației – din 29 februarie 2020, numărul atacurilor talibanilor a crescut cu 24 la sută. Dacă șeful oficiului “Taliban” din Qatar, Mullah Abdul Ghani Baradar, i-a mulțumit președintelui Uzbekistanului, Șavkat Mirziyoyev, pentru inițiativele de realizare a unor proiecte economice în Afganistan, acest lucru nu oferă garanții pentru o cooperare pașnică “pe teren”. Mișcarea militaro-religioasă este destul de eterogenă în ceea ce privește viziuni și scopuri.

Taliban nu își schimbă tactica, nu își reduce gradul de violență în țară, nu-și întrerupe relațiile de alianță și parteneriat cu „Al Qaeda”.

154
Tagurile:
Americani, Afganistan
Tematic
Trump a decis să retragă o parte din trupele din Irak și Afganistan
VIDEO - Un elicopter moldovenesc, lovit de o rachetă în Afganistan
„Taliban” înaintează din nou: O serie de atentate în Afganistan
Talibanii au revendicat atacul asupra avionului în Afganistan
Trump a declarat că SUA vor reduce contingentul din Afganistan

Загрузка...

"Lucrarea mâinilor NATO": Ce proces a demarat la hotarele Rusiei

831
(reînnoit 19:14 16.04.2021)
Spionaj aerian la frontierele Crimeii, nave NATO în Marea Neagră, pregătiri pentru exercițiile la scară largă și mărfuri misterioase pe care SUA le transferă în Ucraina – în ultimele zile, Alianța Atlanticului de Nord s-a activizat brusc în Europa de Est.

Editorial realizat de Andrei Koț

Nimeni nu ascunde că aceasta este o reacție la transferul Kievului de unități și tehnică la linia de contact din Donbas, precum și la mișcarea trupelor rusești în interiorul țării. Sputnik a încercat să afle ce se întâmplă.

Drone deasupra frontului

Odată cu începutul unei noi escaladări în Donbas, aviația țărilor NATO apare aici din ce în ce mai des. Deasupra liniei de contact, practic în continuu, zboară dronele-spioane RQ-4 Global Hawk, care urmăresc pregătirile de apărare ale armatelor Republicii Populare Donețk și Republicii Populare Luhansk. Desigur, imaginile făcute de drone ajung imediat pe mesele comandanților militari de la Kiev.

Forțele armate ale Ucrainei au activat și ele spionajul aerian – miliția populară a observat dronele de atac Bayraktar TB2, cumpărate în Turcia. Dronele nu au atacat obiective terestre: se pare că operatorii aeronavelor fără pilot (UAV) studiază deocamdată teatrul potențial de ostilități. Forțele armate ale Ucrainei dispun de șase drone de acest tip. După cum informează presa ucraineană, Kievul a semnat contractul de achiziție de UAV-uri suplimentare cu Ankara în timpul unei vizite recente a președintelui Vladimir Zelenskii în Turcia.

În plus, aviația occidentală aproape zilnic monitorizează coasta Crimeii. Deasupra apelor neutre ale Mării Negre, zboară regulat avioanele britanice și americane de spionaj radioelectronic Boeing RC135W и Lockheed P-3COrion, precum și avioanele anti-submarin P-8APoseidon. Sarcina lor principală este de a urmări acțiunile navelor Flotei Mării Negre și de a descoperi pozițiile sistemelor de apărare antiaeriană trupelor militare, desfășurate în peninsulă.

Mărfuri misterioase

NATO își consolidează prezența militaro-navală din regiune. Până la sfârșitul lunii aprilie, în Marea Neagră trebuie să intre două distrugătoare armate cu rachete ale Marinei SUA. Potrivit versiunii oficiale a Pentagonului, transferul navelor poartă "un caracter de rutină". Cu toate acestea, Kremlinul a reacționat brusc. Nu e de mirare – doar aceste distrugătoare transportă mai mult de cincizeci de rachete de croazieră "Tomahawk".

"În ceea ce privește activitatea militară a Statelor Unite, inclusiv trecerea navelor în Marea Neagră, acest lucru se întâmplă în mod regulat", a menționat ministrul de Externe al Rusiei, Serghei Lavrov. "Acum, acest lucru se face într-un mod deosebit de insistent, care este însoțit de o retorică agresivă, se pun întrebări, ce face Federația Rusă la granița cu Ucraina. Răspunsul este foarte simplu: noi trăim acolo, aceasta este țara noastră. Dar ce fac Statele Unite sub forma navelor lor, personalului militar care organizează în mod constant unele evenimente pe linia NATO în Ucraina, la mii de kilometri de teritoriul lor – această întrebare rămâne, până când, fără răspuns".

Fără răspuns rămâne și o altă întrebare interesantă: ce fel de marfă livrează avioanele aviației militare de transport a Forțelor Aeriene americane la Kiev? Specialiștii au atras atenția asupra mărturiilor serviciului de internet FlightRadar: avioanele americane C-17 și C-130, care decolează din SUA, Germania și statele Baltice, aterizează pe aeroportul Borîspil, se descărcă și zboară înapoi.

Министр обороны РФ Сергей Шойгу
© Photo : Министерство обороны РФ

Potrivit expertului militar, Alexei Leonkov, Washingtonul transferă în Ucraina complexe de luptă radioelectronică, fapt care ar putea semnaliza ofensiva Forțelor Armate ale Ucrainei care ar urma să aibă loc curând. El a adus drept exemplu tactica Forțelor Armate ale SUA în operațiunea "Furtuna în deșert", când, chiar în primele zile ale conflictului, americanii au "orbit" complet armata lui Saddam Hussein. În favoarea acestei versiuni – declarația recentă a conducerii Republicii Populare Donețk despre faptul că rețelele de figuri influente ucrainești din rândul oligarhiei și al serviciilor secrete au început să blocheze dronelor misiei OSCE canalele de control și senzorii GPS pentru a ascunde sosirea la scară largă a echipamentelor militare în regiune. Cu toate acestea, nici Rusia nu intenționează să stea cu brațele încrucișate.

"Dacă se va produce o exacerbare, noi, desigur, vom face tot posibilul pentru a ne asigura garantat propria siguranță și siguranța cetățenilor noștri, oriunde s-ar afla ei", a subliniat ministrul adjunct de Externe, Serghei Reabkov. "Responsabilitatea pentru consecințele unei astfel de exacerbări ipotetice va fi în întregime pe umerii Kievului și curatorilor acestuia din Occident. De asemenea, noi avertizăm Statele Unite că ar fi mai bine ca ele să stea mai departe de Crimeea, de coasta rusească a Mării Negre. Va fi pentru binele lor".

Pregătirea pentru exerciții

Un alt motiv pentru intensificarea activității trupelor țărilor occidentale în apropierea frontierelor rusești – pregătirea NATO pentru cele mai mari exerciții militare Defender Europe 2021, care încep la mijlocul lunii mai.

Conform legendei manevrelor, forțele NATO vor trebui să asalteze regiunea Kaliningrad, să blocheze regiunile vestice ale Rusiei și, de asemenea, să reflecte "ofensiva masivă a rușilor". Spre deosebire de anii precedenți, în 2021 o atenție specială va fi acordată nu Europei de Est, ci de Sud. Manevrele sunt planificate în Muntenegru, Kosovo și Albania. În Bulgaria și România vor avea loc exerciții de apărare antiaeriană și de lansare de rachete din clasa "sol – sol". Iar Ungaria va oferi mijloace și forțe pentru desfășurarea "războiului". La manevre vor participa și militarii ucraineni.

Americanii vor transfera forțe semnificative în Europa, inclusiv unități din Divizia 1 Cavalerie și Divizia 82 Airbone. Sute de unități de echipament militar în diverse scopuri vor fi transportate peste Atlantic. În plus, din statul Florida va fi adusă Brigada 53 Infanterie. Nu este exclus ca, după exerciții, americanii să "uite" din nou o parte din armamente în Europa, așa cum s-a întâmplat de mai multe ori. Potrivit experților, în acest fel, Pentagonul, din an în an, își consolidează capacitățile ofensive în regiune.

Potrivit comunicatului de presă, publicat pe site-ul oficial al Forțelor terestre ale SUA în Europa, exercițiile "vizează sporirea gradului de pregătire strategic și operativ și gradului de interacțiune între SUA, aliații și partenerii NATO". Se subliniază faptul că manevrele nu reprezintă o amenințare pentru țările terțe. Cu toate acestea, agenda antirusească a exercițiilor Defender Rurope 2021 este evidentă. Astfel, speaker-ul Ucrainei în grupul de contact trilateral, Alexei Arestovici, a declarat direct: ideea este de a exersa războiul cu Rusia pe teritoriile de la Marea Baltică până la Marea Neagră.

Nu este surprinzător faptul că, drept răspuns la Defender Europe 2021, Rusia și Belarus vor organiza manevrele "Zapad – 2021" în septembrie. După cum a declarat anterior ministrul Apărării al Republicii Belarus, Viktor Hrenin, "exercițiile comune vor permite testarea unor noi metode de acțiune comună a unităților de asalt combinate într-o zonă extrem de urbanizată", precum și "evaluarea eficacității armelor și echipamentelor noi și modernizate".

Între timp, potrivit ministrului Apărării, Serghei Șoigu, la frontierele occidentale ale țării, ca parte a verificării pregătirii operative, au fost dislocate două armate și trei grupuri ale Forțelor Aeropurtate.

831
Tagurile:
Rusia, NATO
Tematic
Stoltenberg: UE și NATO - incapabile să lupte singure cu Rusia
24 martie – ziua ticăloșiei NATO, o rușine pentru România
Ungaria pune NATO la punct: nu vede Rusia ca o ameninţare

Загрузка...
Cum mașinile ajung la parcarea privată

Dacă ai uitat permisul acasă - Este sau nu ridicată mașina

0
(reînnoit 18:15 17.04.2021)
Deși în lege este menționat clar că orice șofer trebuie să aibă la sine permisul de conducere atunci când urcă la volan, mai sunt totuși cazuri când aceștia îl uită acasă.

CHIȘINĂU, 17 apr – Sputnik. Regulamentul Circulației Rutiere prevede expres că orice șofer este obligat să aibă asupra sa permisul de conducere atunci când urcă la volan. Șeful Serviciului Juridic al Inspectoratului Național de Securitate Publică, Veaceslav Sârbu, a explicat pentru Sputnik Moldova ce se întâmplă în cazul în care conducătorii auto sunt stopați de agenții de patrulare și nu pot prezenta carnetul de șofer. 

"Articolul 232 spune clar că, dacă un automobil este condus de către o persoană care nu are asupra sa permis de conducere ori dovadă înlocuitoare, cu drept de circulație, a permisului sau actul de înmatriculare de stat a vehiculului, sau polița de asigurare obligatorie de răspundere civilă, atunci se sancționează cu amendă de la 3 la 6 unități contravenționale, ceea ce înseamnă o amendă între 150 și 300 de lei", a precizat Veaceslav Sârbu, șeful Serviciului Juridic al Inspectoratului Național de Securitate Publică.

În același timp, reprezentantul poliției susține că se fac și excepții de la acestă prevedere. Astfel, în cazul în care șoferul dispune de permis de conducere, dar l-a uitat acasă sau în alt loc, agentul de patrulare verifică prin sistemul informațional dacă persoana dispune de dreptul de a conduce mijlocul de transport sau dacă este privat de permisul de conducere, însă la fel i se aplică o amendă de la 3 la 6 unități convenționale. Mai mult, agentul de patrulare poate lua decizia ca șoferul să fie înlăturat de la volanul mașinii, iar automobilul să fie dus la o parcare specială. 

"Articolul 438 îi permite agentului de patrulare să înlăture conducătorul auto de la volanul mașinii dacă nu are asupra sa documentul ce confirmă dreptul de a conduce sau a folosi vehiculul. Temei legal există și a existat mereu. Dacă agentul de patrulare, din motive tehnice, nu poate verifica prin sistemul informațional dacă persoana dispune de permis de conducere, șoferul este înlăturat de la volan și se chemă evacuatorul la fața locului, iar mașina este dusă la parcarea specială. În același timp, o altă normă spune că în cazul în care mașina este ridicată pe evacutor, dar șoferul are pe cineva la fața locului cu permis de conducere, persoana achită doar pentru cheltuielile suportate de evacuator că a venit la fața locului și amenda de la 3 la 6 unități convenționale. Aceleași măsuri se aplică și în condițiile în care șoferul reușește să prezinte permisul", a declarat Veaceslav Sârbu.

Totodată, omul legii a explicat de ce poza din telefon cu permisul de conducere nu este un argument în apărarea șoferilor. 

"Dacă agentul de patrulare nu poate verifica în sistemul informațional, iar conducătorul auto arată doar o poză din telefon, asta ar fi pe responsabilitatea polițistului nemijlocit, căci printr-o poză nu poți verifica dacă e veridic sau nu actul, sau dacă permisul e fals sau adevărat. De asta norma legală obligă agentul de patrulare să verifice fizic permisul de conducere", a mai spus Veaceslav Sârbu, șeful Serviciului Juridic al Inspectoratului Național de Securitate Publică.

Agentul de patrulare este cel care decide cum să aplice legea, iar șoferii care nu sunt de acord cu decizia luată, o pot contesta ulterior în instanța de judecată. Mai mult, conducătorul auto NU are dreptul să-i spună polițistului cum să procedeze, fiindcă în astfel de cazuri se mai poate alege cu o amendă. 

"Legea spune clar că sunt interzise imixtiunile în deciziile agentului de patrulare. Niciun cetățean nu are dreptul să-i spună cum să procedeze sau să-l corecteze. Imixtiunea, sub orice formă, în activitatea agentului constatator cu scopul de a împiedica exercitarea atribuţiilor funcţionale se sancţionează cu amendă de la 24 la 36 de unităţi convenţionale sau cu muncă neremunerată în folosul comunităţii de la 30 la 60 de ore",  a precizat Veaceslav Sârbu.

0
Tagurile:
mașină, permis auto
Tematic
A rămas fără permis de conducere: Primul șofer, victimă a noii legi (VIDEO)
Top sfaturi și life hack-uri pentru șoferi în timpul iernii: Cum să supraviețuim frigului
Șoferii - fără permis de conducere dacă nu achită amenzile. Noul proiect de lege

Загрузка...