Amerikansk jagerfly F-35 Lightning II

De ce SUA au amânat din nou producția în serie a modelului F-35

286
(reînnoit 10:39 14.01.2021)
SUA au anulat din nou începutul producției în serie a avionului F-35 Lightning II. Avionul de vânătoare nu este pregătit pentru testările în condiții de luptă, pe care ar fi trebuit să le susțină acum patru ani.

Ministerul Apărării al SUA a anulat din nou începutul producției în serie a avionului F-35 Lightning II. Avionul de vânătoare nu este pregătit pentru testările în condiții de luptă, pe care ar fi trebuit să le susțină acum patru ani. Statele Unite și-au supraestimat, în mod evident, capacitățile tehnologice și, în ianuarie 2021, «cel mai mare program de arme din istoria lumii, cu un cost estimat de peste 1,6 trilioane de dolari» s-a oprit la 615 modificări de scară mică ale avionului F-35 «de-a cincea generație», cu un număr mare de «greșeli genetice».

Ellen Lord, ministrul adjunct al apărării SUA pentru achiziții și aprovizionare, a anulat începutul, planificat în martie 2021, al producției în serie a modelului F-35 Lightning II. Motivul principal – problemele tehnice. Avionul de vânătoare are o serie de deficiențe grave și nu și-a dovedit eficacitatea în lupta împotriva sistemelor moderne de apărare antiaeriană.

Începând cu 2011, diverse modificări ale modelului F-35 sunt lansate, avionul de vânătoare intrând oficial în serviciu în 2014. Până în prezent, au fost construite peste 600 din cele 3200 de avioane «invizibile» planificate, dar decizia oficială a Pentagonului cu privire la producția în serie a modelului F-35 reprezintă o garanție a siguranței în luptă a unui avion de vânătoare conceput pentru a rezolva probleme grave, este un «semn de calitate» pentru clienții străini și contribuabilii americani, precum și o confirmare a eficienței de producție și a serviciilor tehnice de întreținere post-vânzare. Nu există decizia Ministerului Apărării al SUA – nu există o pregătire ridicată în condiții de luptă, o calitate reală și nicio cerere în străinătate.

Perspectivele F-35 sunt neclare, decizia pozitivă a Pentagonului schimbându-se, în ceea ce privește limitele temporale, câțiva ani la rând. Vor trece luni înainte ca noua echipă de specialiști numiți de administrația președintelui ales – Joe Biden – să primească toate informațiile pentru a putea efectua o examinare tehnică independentă și pentru a putea lua o decizie cu privire la producția în serie a modelului F-35 – până în 2046. Retragerea «invizibililor» din exploatare este planificată pentru anul 2070. Planurile sunt fantastice, pe când exploatarea practică dezamăgește specialiștii. F-35 Lightning II nu ajunge la cea de-a cincea generație din cauza mai multor parametri: viteza de croazieră subsonică, vizibilitatea radar, rata ridicată a accidentelor. Certificarea aeronavei, care transportă arme nucleare, este programată pentru ianuarie 2023, dar după toate eșecurile modelului F-35, această etapă ar putea fi transferată la o dată ulterioară.

Visul american

Costurile de exploatare ale avionului F-35 Lightning II sunt mult mai mari decât cele ale avionelor de vânătoare de-a patra generație, ceea ce îndeamnă oficialii guvernamentali să pună la îndoială rentabilitatea achiziționării unui număr mare de avioane «invizibile». Cu toate acestea, investiția în programul F-35 este atât de semnificativă încât nu poate fi anulată. Pe lângă SUA, Belgia, Marea Britanie, Polonia, Italia și alte țări au investit bani, dar inutil și ineficient. Revista americană Military Watch a raportat pe 3 ianuarie: singurul avion de vânătoare de-a cincea generație din lumea occidentală, F-35, «este încă foarte departe de la punctul de a fi deplin operațional în condiții de luptă și se poate dovedi nepotrivit, până în 2025, pentru operațiunile de luptă de mare intensitate”.

Oficialii responsabili de programul de producție al modelului F-35, deja al patrulea an nu pot determina cu exactitate data finisării pregătirii avionului de vânătoare pentru testările în condiții de luptă. Nici centrul de simulare nu este pregătit să testeze sistemele complexe de arme ale avionului F-35. Din cauza lipsei pieselor de schimb, contractorul a încetinit producția în 2020. Anterior, Ministerul Apărării al SUA a refuzat în repetate rânduri să accepte noile modele F-35 din cauza unui defect tehnologic (de la coroziunea corpului până la software-ul de la bord), găsit în două sute de aeronave «de-a cincea generație». În raportul său, Pentagonul a menționat că durata de viață a avionului F-35 «ar putea fi de doar 2100 de ore de zbor». Inițial, avionul de vânătoare a fost proiectat pentru 8000 de ore de zbor (până la patruzeci de ani de serviciu).

Avioane de luptă americane F-35A
© AP Photo / Senior Airman Colby L. Hardin/U.S. Air Force

Cu un astfel de «buchet» de neajunsuri, zeci de avione de vânătoare F-35, cu diverse modificări, sunt vândute paradoxal partenerilor străini și sunt exploatate în opt țări (inclusiv în SUA). Forțele aeriene din Marea Britanie, Grecia, Danemarca, Israel, Emiratele Arabe Unite, Qatar și Japonia își așteaptă astăzi «invizibili». Peste 1200 de piloți au fost instruiți în pilotarea avionului «Lightning» și 10 mii de tehnicieni au fost instruiți în deservirea modelului F-35. În acest context, Lockheed Martin a reușit chiar să reducă prețul pentru modificarea modelului F-35A de la 250 de milioane de dolari inițial la 80 de milioane de dolari. Marketingul este semnificativ superior tehnologiei în Statele Unite. Visul înaripat sau «Lightning» nu este obligat să zboare bine în cazul în care acesta din urmă este vândut cu succes.

Oportunist dăunător

Seria de dezastre legate de avionul F-35 Lightning II prezice soarta dificilă a aeronavei în următorii ani. Și dacă cel mai nou avion de vânătoare american este vulnerabil din punct de vedere tehnologic în condiții de exploatare pașnică, o întâlnire într-o situație de luptă, de exemplu, cu avionul de vânătoare rus Su-57 de generația a cincea, cu sistemul de rachete antiaeriene S-400 sau cu mijloacele de război electronic, evident, se va termina rău pentru el. «Invizibilul» trebuie să se adapteze la realitatea dură.

Numărul defectelor-cheie ale avionului de vânătoare american «de-a cincea generație» a fost redus la cinci, deși, și acest număr este foarte mare pentru o aeronavă cu un preț de la 80 milioane dolari (modificare pentru Forțele Aeriene SUA) până la 130 milioane dolari (modificare pentru Marina SUA). Sunetul supersonic amenință cu distrugerea planorului, a acoperirii stealth și a antenelor situate în coada avionului. Cu toate acestea, Pentagonul nu este un dușman avionului Lockheed Martin și a ajustat cu loialitate caracteristicile operaționale ale modelului F-35, care este acum considerat un avion de luptă subsonic, capabil să efectueze accelerații scurte. O instrucțiune specială definește numărul de secunde permise pentru a accelera până la 1,2 Mach pentru modificarea creată pentru Marina SUA (F-35B) și pentru infanteria marină a SUA (F-35C). Se pare că și în acest mod se pot elimina defectele de proiectare.

Reamintesc faptul că crearea avionului de vânătoare american F-22 Raptor de-a cincea generație a fost recunoscută anterior drept un eșec. Acoperirea nesigură de absorbție radio, vizibilitatea F-22 pe radarele pe unde ultrascurte, cu o rază de acțiune de până la 750 km, prețul exagerat al aeronavei seriale (350 milioane de dolari) – a dus la încheierea programului în 2009, la aproximativ 25% din plan, fiind produse doar 187 de avioane de vânătoare. Viabilitatea întregului program F-22 a fost, în mare parte, subminată și de întreținerea costisitoare. Potrivit datelor din 29 noiembrie 2020 ale Government Accountability Office (GAO), F-22 Raptor, avionul principal de vânătoare de-a cincea generație al Forțelor Aeriene SUA, a rămas, în mod stabil, cea mai proastă aeronavă din punct de vedere al pregătirii operaționale – datorită costurilor de întreținere și de operare extrem de ridicate. Dacă pe timp de pace doar aproximativ jumătate din flota acestor aeronave este operațională, ce se va întâmpla pe timp de război?

În cazul celui mai nou avion de vânătoare F-35 Lightning II, povestea urmează același model. Government Accountability Office a menționat anterior că întreținerea F-35 lasă mult de dorit, iar capacitatea Pentagonului de a repara F-35 este în urmă cu șase ani față de graficul stabilit. Potrivit ministrului adjunct al apărării, Ellen Lord, armata nu își poate permite costurile întreținerii avioanelor F-35: «Menținerea celui mai recent și mai sofisticat avion de vânătoare al armatei va deveni o problemă majoră în anii următori... și, probabil, pregătirea în condiții de luptă va continua să fie subminată».

286
Tagurile:
SUA
Tematic
Pilotul "nu trebuie să se gândească la ea". Noua armă F-35 zdrobește țintele
Avionul american F-35 are rădăcini rusești
Dacă SUA nu îi vor livra avioane F-35, Turcia este gata să procure Su-57 rusești
Dragoș Dumitriu

De Ziua Culturii: ”Țara asta este bolnavă de elitele ei!”

197
”Noi nu facem cultură pentru mase, noi facem cultură pentru elite - un program sau un imens aparat de de-culturalizare în masă”

BUCUREȘTI, 15 ian – Sputnik. Am realizat mult timp emisiuni dedicate spiritualității, începând cu religii, mitologii, curente inițiatice și ocultism, dar m-am întors la artă. La muzică, la literatură, poezie și teatru, film, balet, pictură… pentru că mi se pare că indiferent de eforturile oamenilor, Dumnezeu se exprimă în primul rând prin harul dăruit creatorilor din artă.

Și parcă Dumnezeu vrea să demonstreze că învelișul nu contează – ci ființa interioară, duhul care rămâne peste secole și milenii în forma artei create. De multe ori învelișul unui geniu a fost dizgrațios – murdar, bețiv, violent, nebun, ticălos… cam așa erau, în viața de zi mulți dintre cei pe care îi numim azi genii și ne închinăm în fața creațiilor lor.

Dacă i-am fi cunoscut, probabil că nu i-am fi invitat în casă; acum, fiecare urmă a lor valorează miliarde!

Nu, nu făceau parte din ”elite”, nu au beneficiat de decorații, de favoruri – decât puțini dintre ei, iar și mai puțini au dus o viață în condiții decente, iar prea puțini una de lux.

În emisiunile mele, o mare problemă a fost invitatul din domeniul culturii. Cu puține excepții, oamenii de seamă se feresc să apară, să nu greșească, să nu cumva să primească întrebări pentru care nu sunt pregătiți! Sunt… elite! Trebuie să-i cocoloșești, să manifești admirație și supunere…   

Da, nu acesta a fost cazul unor intelectuali și creatori autentici – Eugen Simion, Dinu Săraru, Octavian Nemescu – sau chiar regretatul mare și  minunat excentric Corneliu Vadim Tudor. Sau teribilul Adrian Păunescu, cel care te fulgera și te iubea când îl puneai în încurcătură – ce titan, ce creator magnific! Sau delicatul Octavian Nemescu, un geniu de o modestie rară, o adevărată încântare a spiritului, cu muzica sa înțeleasă ca filozofie și punte peste timp și legătură directă cu divinitatea!

Da, despre asta e vorba… de Dumnezeu! Nu despre ”elite”. Care sunt false. 

De fapt, aici este și greșeală culturii române de azi – când vorbim de cultură, ne referim la  ”elitele”. Și cum să fie „elite”, dacă publicul nu le-ar considera ca atare! După standardele acestui public: opulență, atitudine distantă, corul țuțerilor…

Mi-am adus aminte de textul unui mare amic și excelent ziarist, care râdea de vorbele lui Pleșu, când s-a înscăunat ministru al Culturii, în decembrie 1989: ”Noi nu facem cultură pentru mase, noi facem cultură pentru elite!”.

”Vorbe care, în paranteză fie spus, au fost și șutul în cur dat lui taică-meu, cel care îi făcuse ușor huzurul la Tescani”, povestea amicul meu.

Ei bine, acum culegem ce a semănat ceata elitistă a lui Pițigoi, în frunte cu înfulecătorul de ecleruri și de ouă Benedict, spunea amicul. De fapt, amicul considera ”Cultura pentru elite” un program sau un ”imens aparat de de-culturalizare în masă”.

Și aici facem comparația cu ”fenomenul culturii de masă”, despre care s-a spus că se rezuma la ”Cântarea României”, ceea ce este absolut fals. Asta nu înseamnă că respectiva ”Cântare a României” nu a avut și ea un impact pozitiv asupra culturalizării și a ”procesului de acces la cultură al unei majorități a populației”, sublinia amicul.  

În același dublu demers, al culturalizării și accesului la cultură, Direcția Culturii de Masă din CCES (Ministerul Culturii) cuprindea toate bibliotecile din țară, cu excepția celei a Academiei, muzeele etnografice (gen ”Muzeul Satului”), Universitatea Populară, Institutul de Etnografie și Folclor, mișcarea artistică de amatori – care, cum sublinia amicul, era păstrătoarea tradițiilor, obiceiurilor și culturii populare - școli populare de artă, cinecluburi etc. etc.  

Citez din ceea ce remarca prietenul meu: tot acest ansamblu dedicat cetățeanului, masselor, a adus în sălile de spectacole profesioniste un public numeros, care începea să înțeleagă și să aprecieze actul cultural, în diversitatea lui.

”În mișcarea artistică de amatori (bine mersi, vioaie și acum în Occident!) s-au lansat și afirmat creatori care au intrat apoi în mișcarea profesionistă”, îmi spunea amicul, amintind că ”erau o mulțime de teatre de amatori, care se bucurau de sprijin din partea profesioniștilor: actori, regizori, scenografi - erau cursuri de pictură, sculptură, artă fotografică”.

Ori, întrebarea vine firesc, văzând atitudinea ”elitelor” actuale: ”Cum să nu urască elitele românești, os de os boieresc, accesul la cultură al ”slugilor”?”.

Rețin reacție amicului: ”Nu contenesc să spun: țara asta este bolnavă de elitele ei! Ce au produs cu adevărat durabil aceste elite? Ce produc acum?”.  

Poate veți spune că ”Amicul X” este un nostalgic ceaușist. Nu, e un om și un ziarist mare și lucid, care spune clar: trecutul comunist trebuie acceptat numai critic! Dar, spune amicul, să-l acceptăm, cu critici, cu tot.

Și asta spun și eu, de mult timp – și spune și generația mea: ”Să tragem linie, să vedem ce a fost rău și condamnabil, ce a fost bine și folositor, chiar și acum”.

Poate că întrebările corecte de Ziua Culturii, adresate și ”elitelor”, ar fi: câți tineri din mediul muncitoresc sau din mediul rural mai calcă printr-o sală de spectacole? Printr-o bibliotecă? Oare nu cumva singurul lor contact cu ceea ce cu greu se poate numi, totuși, cultură, este accesul moca la ”spectacolele” plătite de primării din bani publici?

Prietenul meu trăgea o concluzie: dacă nu facem ceva pentru democratizarea accesului la cultură, în curând se va alege praful de tot ce mai avem: teatre, muzee, filarmonici. Vor muri din lipsă de ”combatanți”.

Iar cultura ”profesionistă” va muri din lipsa unei baze serioase de recrutare. Și din faptul că au nevoie de un public care să fie pregătit – altfel publicul acesta va modela ”elitele” după chipul și asemănarea lor. Ceea ce de altfel se și întâmplă, cum spuneam - opulență, atitudine gomoasă, țuțeri. Opera?... Se vede prin ceea ce este în jur, prin masa manelisto-huliganico-romglezistă. Asta e opera lor. Masa din 1989 era rodul a ceea ce spunea amicul – a culturii de massă.

”Lucrurile sunt legate”, spune amicul – ”Numai noi facem prostia să judecăm lucrurile pe bucăți. Și avem rezultatele pe care le avem...”.

Da, cam asta s-ar putea spune în Ziua Culturii Naționale, despre cultura care nu pare să mai fie națională.

Amicul m-a rugat să nu-i divulg numele. Face parte din elita adevărată, cea cu har. Din cea care rămâne prin ceea ce creează, prin ce scrie, nu prin menționări elogioase. Nu e un om bogat, e un dăruit. Și dăruiește prin ceea ce scrie.

Asta înseamnă cultură.

Acum câțiva ani, la puțin timp după Ziua Națională a Culturii, ”elitele” au decis că ”Muie” este o exprimare politică. Acum, exponenții acestei exprimări au ajuns la putere. Și au grijă și de Cultură.  De de-culturalizarea în masă.

197

Загрузка...
Russische Su-25 auf dem Stützpunkt im syrischen Hmeimim

De ce sancțiunile UE nu împiedică NATO repare avioanele militare în Belarus

187
(reînnoit 17:19 15.01.2021)
Sancțiunile UE nu împiedică NATO să repare avioanele militare în Belarus, câștigurile materiale directe determină aliații să desconsidere sinuoasele «valori europene».

Câștigurile materiale directe determină aliații NATO să desconsidere sinuoasele «valori europene». Forțele Aeriene din Bulgaria vor primi în februarie ultimele din cele opt avioane de atac Su-25 modernizate în Belarus. Aceștia vor primi și plăti serviciile unei țări «zdrobite» de trei pachete proaspete de sancțiuni UE. Acest paradox merită cea mai mare atenție.

Siria
© Sputnik / Михаил Воскресенский

Primul avion de atac la sol Su-25 ale Forțelor Aeriene Bulgare (numărul navei 246) și-a finalizat revizuirea și modernizarea la cea de-a 558-a fabrică de reparații de avioane din Baranavichy (Republica Belarus) în septembrie 2020 – pe fondul protestelor în masă din țară. Și ar fi trebuit, teoretic, să rămână unicul. Fiindcă, dacă partenerii europeni ar fi pe deplin principiali în politica lor de sancțiuni, țările NATO nu ar fi trebuit să plătească pentru serviciile întreprinderilor militar-industriale din Belarus. Unele state baltice pot servi drept exemplu, care «în ciuda vecinului» au rămas fără piese de schimb pentru locomotivele lor diesel. Cu toate acestea, mass-media bulgară a raportat că în februarie Forțele Aeriene ale țării vor primi ultimele două din cele opt Su-25 care au fost supuse renovării la Baranavichy. Mai mult, Sofia intenționează să modernizeze încă șase avioane Su-25 la cea de-a 558-a uzină de avioane (parametrii financiari ai tranzacției sunt în curs de stabilire). De unde vine această lipsă de scrupule?

Conform calculelor comandamentului Forțelor Aeriene Bulgare, după revizuirea bielorusă, avioanele de atac la sol «sovietice» Su-25 vor fi în funcțiune până în 2028, adică până la următoarea reparație cu o extindere a serviciului sau până la achiziționarea unor noi avioane de vânătoare «primordiale NATO» F-16V Block70. Dar cu ultimele, nu tot este în regulă.

Anterior, președintele bulgar, Rumen Radev, a interzis executarea unui contract de 1,256 de miliarde de dolari legat de achiziționarea a opt avioane F-16 Block 70/72, aparent, din cauza garanțiilor neclare de servicii specificate în contract. Bănuiesc că un pilot militar experimentat –  fost comandant-șef al Forțelor Aeriene ale țării – pur și simplu a început să se îndoiască – merită oare să se dea 157 milioane de dolari pentru fiecare din cele opt avioane de-a patra generație, dacă avionul de vânătoare F-35 de-a cincea generație se vinde unor aliați la un preț de aproape de două ori mai mic? Aproximativ în aceeași perioadă, Statele Unite au vândut Taiwanului (nu un aliat NATO) avioanele de vânătoare F-16 Block 70 nou construite mult mai ieftin – 121 de milioane de dolari pe unitate. Bulgaria nu este o țară bogată. Se pare că în actuala situație economico-financiară dificilă, aeronavele de atac la sol Su-25 ale Forțelor Aeriene Bulgare vor trebui să servească încă mulți, mulți ani, iar Belarusul, astăzi, salvează foarte mult aviația militară a membrului balcanic al Alianței Atlanticului de Nord.

Preț mic – rezultat serios

Încă în noiembrie 2018, guvernul bulgar a aprobat finanțarea pentru modernizarea a opt avioane de atac Su-25, în valoare de 43 de milioane de euro, însă cea de-a 558-a uzină de avioane din Baranavichy, o lungă perioadă de timp, nu a putut începe repararea avioanelor bulgare Su-25 din cauza «vechilor» sancțiuni UE împotriva Belarusului. Și totuși, a avut loc revizuirea avioanelor de atac bulgare –  fabricate de sovietici –  în Republica Belarus. Pentru a evita sancțiunile care interzic membrilor UE să tranzacționeze echipamente militare cu Belarus (care ar putea fi folosite pentru «represiunile» interne), parlamentul bulgar a modificat legislația națională. Banii sunt mai importanți decât principiile solidarității europene.

Cea de-a 558-a fabrică de reparații de avioane din Baranavichy a primit primul avion Su-25 (la bordul avionul belarus Il-76) din Bulgaria pe 28 august 2019, iar cel de-al optulea avion pe 7 octombrie 2019. Toate lucrările la planor, motor, avionică au fost efectuate prompt și calitativ. Trei aeronave modernizate au revenit la baza aeriană «Bezmer» în octombrie și încă trei în decembrie 2020. Costul reparării unui lot format din 14 avioane Su-25 (întreaga flotă de avioane de atac bulgare) se va ridica la 73,665 milioane de euro, adică este de câteva ori mai ieftină față de cumpărarea unui nou avion de vânătoare F-16 Block 70. Mai mult, fondurile cheltuite asigură un rezultat impresionant.

La sfârșitul anului 2020, șeful Statului Major General al Forțelor Armate Bulgare, amiralul Emil Eftimov și comandantul-șef al Forțelor Aeriene, generalul-maior Dimitar Petrov, s-au familiarizat personal cu posibilitățile avionului Su-25 modernizat la baza aeriană «Bezmer» și au rămas încântați. La întreprinderea din Belarus, a fost complet actualizat sistemul de navigație a aeronavei Su-25 (au apărut sistemele de navigare prin satelit GLONASS și GPS), au fost extinse posibilitățile de utilizare a rachetelor, a fost îmbunătățită precizia lovirii țintelor terestre în cazul unei distanțe mai mari de la țintă, iar noul sistem de comunicații permite schimbul de date cu forțele terestre și cu forțele navale. Durata de viață a fuzelajelor a fost extinsă cu 800 de ore de zbor, iar a motoarelor cu turbojet R-95Sh – cu 500 de ore. Avionul Su-25 modernizat și-a sporit semnificativ capacitatea de luptă și eficiența în rezolvarea sarcinilor propuse. Nu întâmplător, comandantul bazei aeriene «Bezmer», colonelul Milen Dimitrov, a spus la un briefing: «După reparații, Su-25 a devenit un avion complet diferit, nou și modern».

Șeful Statului Major General al Forțelor Armate Bulgare, amiralul Emil Eftimov, la rândul său, a remarcat că această actualizare este «un exemplu model al consensului dintre conducerea politică și militară a țării cu privire la lucrul în care să investească, atunci când, după o analiză atentă, după dovezi de necesitate și după identificarea unei perspective se face o investiție corectă în alegerea potrivită și se obțin rezultatele necesare».

Reputație înaltă și nerecunoștință

Contractorul pentru modernizarea aeronavelor de atac la sol bulgare a fost ales nu întâmplător, cea de-a 558-a fabrică de reparații de avioane din Belarus fiind recunoscută pentru calitatea serviciilor net superioare față de cele ale întreprinderilor analoage din complexul militaro-industrial al Georgiei sau al Ucrainei. Din motive evidente, fabricile din domeniul apărării din Rusia nu au fost incluse în lista potențialilor pretendenți (principalul oponent al Alianței). Iar specialiștii întreprinderii din Belarus și-au confirmat încă o dată reputația înaltă, făcând un miracol tehnologic.

A fost implementat programul pentru creșterea capacităților de luptă ale aeronavei Su-25, care include: extinderea gamei de arme de aviație destinate atacului (inclusiv rachetele ghidate «aer-aer» R-73 și Kh-29T «aer-suprafață», formarea unui câmp de informație și control în cabina de pilotaj, introducerea unui regim «bombardament de navigație» (all-weather, la altitudini de până la 7000 m, fără a intra în zona de distrugere a apărării militare antiaeriene), instalarea echipamentelor de protecție radio-tehnică.

De exemplu, complexul EW «Satellit» (dezvoltat de fabrica 558) asigură o protecție radio-tehnică individuală a aeronavelor, de toate tipurile, împotriva atacurilor armelor radiocontrolate de înaltă precizie ale sistemelor de rachete de aviație pentru interceptare și ale sistemelor de rachete antiaeriene. Avionul protejează «imaginea» de dezinformare în capurile căutătoare ale rachetelor ghidate, pe ecranele radar ale stațiilor de escortă și ale avioanelor de vânătoare care atacă. În același timp, sistemele de control ale armelor radio-electronice ale inamicului nu «văd» semne de interferență și «lucrează» la o țintă falsă de manevră. Complexul «Satellit – M2» este capabil să funcționeze automat, fără a distrage atenția pilotului.

În contextul îndeplinirii corecte, în mod constant, de către Belarus a tuturor obligațiilor sale și a legislației internaționale, miniștrii de externe ai țărilor UE au convenit să impună sancțiuni companiilor care «finanțează regimul lui Lukașenko». Restricțiile au afectat, de asemenea, și întreprinderile din domeniul apărării din Belarus: MZKT (ampatament pentru complexele de arme grele), a 140-a fabrică de reparații (repararea tancurilor), fabrica electromecanică «Agat» (dezvoltarea sistemelor de control automat), «Beltechexport» (vânzarea de echipamente militare în străinătate). Cele mai mari întreprinderi ale țării sunt deținute de stat, prin urmare, sancțiunile tuturor «pachetelor» sunt îndreptate împotriva Republicii Belarus ca o armă hibridă pe câmpul de luptă.

187
Tagurile:
Belarus, NATO, UE
Tematic
Maia Sandu a explicat cum vede relația dintre Moldova și NATO
Șeful NATO: atacuri la Rusia, China și cerșetorie după bani
Presa din SUA: victoria lui Trump va aduce sfârșitul NATO

Загрузка...
Sorin Cîmpeanu

Cîmpeanu spune cât timp vor primi profesorii bani în plus

0
(reînnoit 20:53 17.01.2021)
Ministrul Educației a declarat că profesorilor le vor fi plătite orele remediale timp de 16 săptămâni, mai exact aproape tot semestrul al doilea din actualul an școlar, 2020-2021. Măsurile nu au fost încă propuse Guvernului.

BUCUREȘTI, 17 ian – Sputnik. Promisiuni fără acoperire? Așa ar putea fi considerate promisiunile ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, referitoare la plata orelor remediale din cel de-al doilea semestru al anului școlar în curs.

Deocamdată nu se știe exact nici câți bani vor primi în plus profesorii pentru orele remediale, deși Cîmpeanu înaintase valoarea de 100 de lei în spațiul public. Demnitarul a dat asigurări că vom avea câte de curând o decizie prin care să fie clar câți bani vor primi profesorii care predau ore remediale.

”Încă nu am făcut această propunere în Guvern, dar voi iniția o Ordonanță de Urgență prin care aceste lucruri la care lucrăm să fie propuse și sunt convins că vor putea fi aprobate”, a spus Cîmpeanu la hotnews.ro.

De asemenea, ministrul Educației a precizat că există acoperirea financiară identificată, fiind vorba despre un pachet mediu, de cinci ore remediale pe săptămână, vreme de 16 săptămâni.

Reamintim că semestrul al doilea debutează în data de 8 februarie 2021 și durează 17 săptămâni. Acesta se încheie pe data de 18 iunie 2021. Sunt două săptămâni de vacanță de Paște.

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a subliniat că este nevoie urgentă de recuperare de către elevi a acestor pierderi înainte de examenele naționale.

În acest caz, se pune întrebarea dacă elevii vor fi chemați sâmbăta la școală pentru orele remediale.

Cîmpeanu a explicat că decizia îi va aparține profesorului, însă a precizat că se poate face o oră în plus în fiecare zi, de luni până vineri.

Programul va fi făcut de profesor numai după ce a identificat pierderile și necesarul de ore ca să acopere pierderile suferite pe parcursul procesului de predare online, împreună cu elevii, prin consultarea părinților.

Este evident că Sorin Cîmpeanu are încrede în bunele intenții ale profesorilor, însă nimeni nu poate garanta că acele ore chiar se vor derula așa cum trebuie și că profesorii se vor ține de treabă, nu vor chema copiii la școală doar pentru a încasa banii pe orele remediale…

0
Tagurile:
Sorin Cîmpeanu
Tematic
Cîmpeanu cere devotament din partea profesorilor
Refuză profesorii vaccinarea? Cîmpeanu dă explicații
Moraru: ”E liniște peste tot. Nu se mai aud abuzurile profesorilor”

Загрузка...