железная дорога

Cât costă divizarea Basarabiei pentru moldovenii și ucrainenii contemporani

186
(reînnoit 16:53 09.02.2021)
Locuitorii Ucrainei și Moldovei continuă să simtă consecințele negative ale divizării Basarabiei, odată o singură regiune administrativă și economică. Mai mult, costurile tind să crească pe măsură ce legăturile economice și umanitare slăbesc în perioada post-sovietică.

Săptămâna trecută, mass-media din Moldova și Ucraina au raportat despre două știri din industria lor de transport, care la prima vedere nu sunt deloc interconectate.

1)   Calea Ferată a Moldovei (CFM) a acumulat datorii uriașe, iar conturile sale sunt blocate.

2)   Administrația drumurilor din regiunea Odesa organizează construirea unei secțiuni a traseului T-16-44 punctul de control "Lesnoe" – punctul de control "Maloearoslaveț Pervîi" pe teritoriul regiunii extinse Bolgradsk, ocolind teritoriul Moldovei. Lungimea secțiunii în construcție este de 15,4 kilometri, iar costul acesteia va fi de aproape 12,5 milioane de dolari.

Aceste știri sunt interconectate datorită faptului că ambele raportează costurile materiale rezultate din divizarea Basarabiei între cele două republici naționale (Moldova și Ucraina), care a fost legalizată în urmă cu aproape 81 de ani.

Calea ferată moldovenească suferă foarte mult din cauza faptului că cea mai importantă magistrală dintre Bender și Reni este inactivă. Partea sa principală se află sub jurisdicția Moldovei, secțiunea din regiunea Bolgrad aparține Ucrainei, urmată de secțiunea moldovenească de lângă Vulcănești, după care ea trece din nou pe teritoriul Ucrainei, în apropierea orașului – port Reni.

Fiecare republică are propriile norme legislative în domeniul transporturilor, propriile tarife pentru transport, propriile administrații feroviare, propriile posturi vamale și de frontieră. Toate aceste lucruri fac dificilă funcționarea magistralei.

În plus, în perioada post-sovietică, a fost demontată o secțiune între orașul moldovenesc Basarabeasca și satul ucrainesc Berezina de lângă granița de stat. În această zonă, porțiunea Bender – Reni fusese anterior conectată cu magistala din Cetatea Albă.

Pe timpuri, pe acest sistem, acum distrus, se desfășura un trafic intens al trenurilor. Cea mai mare parte a traficului de călători din sudul Basarabiei se efectua cu ajutorul trenurilor. De la Reni mergeau trenuri de călători spre Chișinău și Odesa. Din capitala Moldovei pe calea ferată în linie dreaptă era posibil să ajungi la Cetatea Albă. Ultima rută era folosită de mulți turiști în sezonul estival.

Volumul mare de trafic compensa costurile de întreținere a infrastructurii feroviare. Acum nu mai este nimic cu care să le acoperim.

În perioada sovietică, Reni era cel mai mare port fluvial al URSS-ului. Cea mai mare parte a produselor fabricate în Moldova era exportată prin acesta. După ce frontierele inter-republicane administrative s-au transformat în frontiere de stat, Republica Moldova s-a ocupat de crearea propriului port pe cel mai mare râu din Europa. În 2009, în apropierea satului Giurgiulești, pe malurile Dunării, au fost deschise terminale pentru traficul de mărfuri și pasageri. Investițiile în construcția lor s-au ridicat la 52 de milioane de dolari. Ele au fost construite de persoane private, dar costul de dezvoltare a infrastructurii au fost suportate de bugetul de stat.

Construcția unei linii de cale ferată de 50 de kilometri către portul moldovenesc de la Cahul a costat 68 de milioane de dolari. De fapt, aceste fonduri au fost «îngropate în pământ», întrucât magistrala a fost construită cu defecte tehnologice și este supusă inundațiilor râului Prut și alunecărilor de teren. Ca urmare, a căzut rapid în paragină și nu este folosită astăzi. Reconstrucția acestui obiect este estimată la 30 de milioane de dolari.

La drama acestei situații se adăugă faptul că infrastructura feroviară din Giurgiulești există încă de pe vremea Guberniei Basarabia a Imperiului Rus. Dar ea aparține magistralei Bender – Galați și este puțin folosită, întrucât este zdrobită în secțiuni, situate pe teritoriul Basarabiei ucrainene.

Un element important al cheltuielilor destinate asigurării statului divizat al Basarabiei este menținerea poliției la frontiera de stat.

Pe partea moldovenească, secțiunea sud-basarabeană a frontierei este păzită de Direcția regională "Sud" a Poliției de Frontieră a Republicii Moldova. Structura sa cuprinde 11 sectoare teritoriale și 2 secțiuni de frontieră. Pe partea ucraineană, aceeași sarcină este îndeplinită de detașamentele de grăniceri Ismail și Cetatea Albă. Numărul grănicerilor, după cum înțelegeți, este secret. Dar faptul că câteva sute de persoane sunt angajate de ambele părți pentru a proteja secțiunea terestră de 400 de kilometri a frontierei este evident. De exemplu, conform informațiilor publice, în 2014 cel puțin 300 de grăniceri din Cetatea Albă și Ismail au fost trimiși simultan în zona de luptă din Donbas.

La fel ca alți funcționari publici, grănicerii trebuie să-și demonstreze existența prin "fapte". Iar, întrucât în Basarabia nu există trafic semnificativ de migrație ilegală, arme sau droguri, în rapoartele serviciilor de frontieră există adesea cazuri comice: «Un locuitor al raionului Arciz a confundat drumul către prietena sa și aproape a trecut granița de stat», «Grănicerii din Ismail au reținut un cuplu: mergeau la rudele lor din Ucraina prin stuf»…

Nu este dificil de înțeles locuitorii obișnuiți din zonele de frontieră. Frontiera de stat care trece prin interiorul Basarabiei este un fenomen complet nou. Timp de secole, locuitorii satelor și orașelor din apropiere treceau nu o dată granițele actuale, alegând trasee numai în funcție de preferințele lor. Iar pentru ca obiectul subordonat instituției să înceteze a mai fi o "curte de trecere", grănicerii ucraineni au construit un șanț impresionant de-a lungul frontierei: 3,5 metri lățime și 1,5-3 metri adâncime.

Viteza de săpare a mașinii special destinate a fost de 2,5 kilometri pe săptămână. În același timp, ea consuma 840 de litri de combustibil pe zi. Aparent, costurile acestui mega-proiect au fost atât de semnificative încât, atunci când a fost realizat în 2014, fondurile guvernamentale nu au fost suficiente și au trebuit să apeleze la "investitori" privați.

Statutul divizat afectează negativ natura din regiune. Doar, în loc să rezolvi probleme complexe ecologice, este mult mai ușor să-i arunci deșeuri periculoase vecinului tău, care nu se poate plânge pentru că locuiește într-un alt stat.

Un exemplu al unei astfel de situații este catastrofa legată de apele uzate în orașele Comrat, Taraclia și în așezările din apropiere. Fără nicio purificare, apele uzate menajere și industriale se varsă în râul Ialpug, iar prin acesta se varsă în lacul cu același nume, situat în partea ucraineană a Basarabiei.

Potrivit martorilor oculari, Ialpug a degradat deja într-atât de mult, încât «în loc de apă de râu, curge o apă uzată de canalizare prin el, amestecată cu bucăți de o anumită masă uscată». Nivelul de concentrație a substanțelor nocive în râu și în lac este de câteva ori mai mare decât normele acceptabile. Între timp, Lacul Ialpug este singura sursă de alimentare cu apă pentru o serie de așezări din raionul Bolgradsk din regiunea Odesa.

Primăria Comratului, deja de mulți ani, ridică problema reparării stației de epurare a apelor uzate în fața autorităților republicane (din moment ce nu există suficiente fonduri proprii pentru acest lucru), dar nu a fost încă posibil să se găsească resursele necesare. Între timp, Ialpug primește aproximativ 1000 de metri cubi de apă uzată netratată în fiecare zi. Aparent, în Fondul Ecologic Național al Moldovei funcționează conform logicii: Lacul Ialpug este străin, iar locuitorii Bolgradului sunt străini, prin urmare, este mai oportun să direcționeze fondurile limitate către proiectele din interiorul Moldovei. Dar toxinele din Ialpug nu au granițe de stat. Din râu ajung în apele subterane, care sunt folosite de locuitorii Moldovei, și care apoi provoacă un "buchet" de diferite boli.

La Comrat, există o mare frică de reapariție a epidemiei de holeră, care a avut loc la sfârșitul anilor ‘90, iar la Bolgrad sunt obligați să caute surse alternative de alimentare cu apă.

Toate aceste costuri aparent nesemnificative continuă să afecteze puternic familii, comunități și regiuni întregi de pe ambele părți ale frontierei care divizează Basarabia Mare. Mai mult, ponderea ridicată a acestor costuri este mult mai evidentă decât beneficiile divizării regiunii administrative și economice odinioară integrată.

186
Tagurile:
Ucraina, Moldova
Diana Șoșoacă

Diana Șoșoacă, succes major! Primește o recunoaștere de prim rang!

988
În ciuda unor interpretări ale presei, senatoarea Diana Șoșoacă a primit aseară o recunoaștere de prim rang a activității sale politice

BUCUREȘTI, 8 mart – Sputnik. Sunt puțini realizatori TV și puțini politicieni care să nu caute audiența cu orice preț, cu orice compromis. Răzvan Dumitrescu este unul dintre acei rari oameni de televiziune care nu coboară standardele eticii profesionale – iar Adrian Năstase… rămâne Adrian Năstase, oricât s-ar chinui unii să-l denigreze!

În aceste condiții, orice persoană căreia cei doi îi alocă timp din discuția lor capătă recunoaștere! Chiar o recunoaștere de prim rang, în opinia mea.

Ori, în emisiunea de aseară, Răzvan Dumitrescu l-a întrebat direct pe Adrian Năstase ce părere are de Diana Șoșoacă și de șansele acesteia? Mai bine zis, despre șansa unui om… cât un partid.

Atenție la răspunsul lui Adrian Năstase: ”Eu am un alt stil – mi-e greu să accept stilul acesta în care argumentele sunt strigate. Îmi plac lucrurile mai așezate”…

Deci, din prima, Adrian Năstase pleacă de la recunoașterea faptului că Diana Șoșoacă ARE argumente!

Urmează o replică de nota zece a lui Dumitrescu, în completarea și traducerea răspunsului lui Năstase: ”Dar în România de azi, dacă nu strigi argumentele, te mai aude cineva?...”

”Asta e o întrebare foarte bună… nu am un răspuns aici”, a replicat Adrian Năstase, subliniind că ”Asta ține de calitatea liderilor de azi. Calitatea liderilor politici a scăzut foarte mult”.

Ori, Diana Șoșoacă nu este un lider politic – ci un tribun care strigă dorințele poporului! 

Răzvan Dumitrescu a revenit cu o altă replică importantă: ”Pe Diana Șoșoacă o vedeți că strigă argumentele – dar și #REZIST și-a strigat întâi argumentele în stradă și apoi a ajuns la putere. O vedeți pe Diana Șoșoacă ajungând la Putere?”

”Nu mi-a plăcut niciodată formula ”poporul are întotdeauna dreptate? Ce înseamnă asta? Ei decid! Diana Șoșoacă reușește să capteze o zonă a electoratului care era obișnuit cu stilul PRM, al lui Vadim...”

Deci, o asociere a noii politiciene cu marele om politic român, simbol al naționalismului și al ideii de voce a poporului!

”Și AUR încearcă, dar s-a mai domesticit”, spune cu ironie Adrian Năstase, completând ”Nemulțumirii profunde ale unui segment din populație îi oferi fie soluții economice și sociale - gen impozitarea progresivă - sau îi oferi circ. Sigur, circul nu durează foarte mult. Nu e o soluție să oferi mereu circ”, a mai spus fostul premier.

Deci, atenție, deși mass media a interpretat că prin ”circ” Năstase s-a referit la Diana Șoșoacă, fostul premier a făcut o referire general – cu bătaie poate spre AUR.

Așa cum precizam la început – simplul fapt că Dianei Șoșoacă i s-a alocat timp și a fost tratată ca un subiect distinct într-o asemenea discuție este o recunoaștere de prim rang a sa ca om politic! Iar faptul că Adrian Năstase nu i-a negat nici proprietatea argumentelor, nici stilul – asociindu-l cu al unui mare om politic și cu electoratul unui fost mare partid – și asta este o recunoaște majoră a noii politiciene.

Declarațiile lui Adrian Năstase despre Diana Șoșoacă
© Screenshot / Facebook / Subiectiv
Declarațiile lui Adrian Năstase despre Diana Șoșoacă
988
Tagurile:
Adrian Năstase, Diana Șoșoacă
Tematic
Fenomenul Diana Șoșoacă – simbolul Luptei care reîncepe
Paul Ghițiu explică evoluția senzațională a AUR și succesul de public al Dianei Șoșoacă
Cea mai tare intervenție OFICIALĂ a Dianei Șoșoacă! Așa ceva NU s-a mai spus vreodată!
Diana Șoșoacă și Dan Chitic aruncă NUCLEARA: opozanții, internați la psihiatrie!

Загрузка...
Dr. Monica Pop

Monica Pop, revoltă fulminantă contra ”autorităților” COVID!

449
Celebrul medic constată aberații ale „autorităților” anti-COVID și pune cele mai tăioase întrebări – ”CE SĂ MAI CREADĂ BIEȚII OAMENI?! NU PLĂTESTE NIMENI? TOT OAMENII SUNT VINOVAȚI?! Până când?”

BUCUREȘTI, 8 mart – Sputnik, Dragoș Dumitriu. Celebrul medic Monica Pop este revoltată de ultimele măsuri anunțate de autoritățile anti-pandemie: ”Iar STRATEGII GREȘITE și SUSPICIUNI?!”

Medicul se referă la faptul că până acum ”S-a anunțat mereu că vaccinul ASTRA- ZENECA  NU e indicat după 55 de ani!”.

În schimb, ”mâine, la noi, se va ridica RESTRICȚIA de VÂRSTĂ??!!”, întreabă uimită doctorița. 

”Când au dat indicația de a NU se face DUPĂ 55 de ani, știau bine  DE CE, NU?!!”, întreabă dr. Pop.

Ce argumente există acum? ”Au făcut studii în plus?! Până acum o lună NU era indicat după 55 de ani și acum e? Până la ce vârstă? SAU FĂRĂ LIMITĂ?!”

Iar întrebarea cheie vine acum: ”NU E ACELAȘI VACCIN? E NORMAL??!!”

Dr. Pop se referă la intervenția de aseară a colonelului dr. Gheorghiță că azi ”se va hotărî ridicarea restricției de vârstă pentru acest vaccin, despre care s-a anunțat mereu că nu se face persoanelor de peste 55 de ani!”.

”CE SĂ MAI CREADĂ BIEȚII OAMENI?!”, întreabă dr. Pop, subliniind un fapt clar – că ”se spun multe despre acest tip de vaccin!”.

”După câte știm, sunt state care nu-l fac!”, spune dr. Pop, punând degetul pe rana sistemului: ”De ce strategii care generează mereu suspiciuni?!”.

Tot dr. Pop atacă frontal și problema măștilor și a problemei purtării lor, mai ales în cazul măștilor neconforme.

”CINE răspunde pentru achizițiile a MILIOANE de MĂȘTI NECONFORME?!”, întreabă Monica Pop, subliniind că ”NU s-a auzit să fi fost retrase! El poartă încă mulți!”.

Desigur, o întrebare firească este – ”Cum știm că achizițiile astea NU continuă, punând în pericol viețile românilor?”.   

Și, atenție, Monica Pop NU este împotriva măștii: ”MASCA E NECESARĂ!”, spune celebrul medic, subliniind – ”PROTEJEAZĂ însă DOAR dacă e CONFORMĂ!”

Medicul spune lucrurilor pe nume - populația, în marea ei majoritate, poartă mască – ”însă unele, s-a constatat și anunțat că NU au calitățile necesare pentru a proteja!”.

”S-a luat vreo măsură? Au fost retrase?  NU?!  Atunci,  E UNUL DIN MOTIVELE foarte SERIOASE ALE CREȘTERII numărului de INFECȚII!”, punctează dr. Pop.

Întrebare – ”E vinovată populația?!” Răspunsul vine dintr-o altă întrebare adresată autorităților – ”Nu era normal să se anunțe care sunt măștile NEconforme?!”.

Și un reproș direct, care subliniază stupiditatea sistemului:  ”Pentru nepurtarea măștii se dau amenzi imense iar pentru cei care au făcut achiziții incorecte, au câștigat bani mulți, oamenii  le-au cumpărat cu bani munciți și nici măcar nu sunt  protejați (unii s-au îmbolnăvit și chiar au decedat, din cauza  acestor achiziții iresponsabile), NIMIC?!”.

”Ei nu sunt trași la răspundere?!”, întreabă dr. Pop, răspunzând – ”Nici măcar nu s-a  anunțat care sunt măștile  neprotectoare pentru a fi retrase! Criminal!”

Concluzia: ”NU PLĂTESTE NIMENI? TOT OAMENII SUNT VINOVAȚI?! Până când?”

Așteptăm replica unor site-uri finanțate din ”spațiul euroatlantic” – ”Rușii dezinformează”. Ei bine, în acest caz, îi invităm pe ei să o informeze pe prof.dr. Monica Pop cu ce o interesează.

449
Tagurile:
coronavirus, COVID-19, Adina Monica Popescu
Тема:
Coronavirus în România, Moldova și în lume

Загрузка...
Gazprom

Gazprom a livrat în Europa prima partidă de “gaz verde”

0
Compania rusă Gazprom a furnizat prima partidă de gaz lichefiat neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon.

BUCUREȘTI, 8 mar – Sputnik. Gazprom a livrat companiei britano-olandeză Shell Global LNG prima partidă de gaz lichefiat, neutru din punct de vedere al emisiei de carbon.

“Gazul natural este cel mai curat din punct de vedere al emisiilor hidrocarburilor. Datorilor unor acțiuni suplimentare de diminuare a nivelul emisiilor, precum și activităților intense în sfera compensării impactului asupra mediului înconjurător, gazul natural va rămâne cel mai important element în energetica globale pentru decenii înainte”, a declarat directorul general al Gazprom Export, Elena Burmistrova, citată într-un comunicat al companiei.

Marfa a fost transportată de nava-tanc LNG Megrez, care a sosit din Murmansk, în terminalul Dragon din Țara Galilor. Gazul este destinat consumatorilor britanici.

Compania Shell menționează în comunicatul său că în mediu o partidă de gaz lichefiat, cu un volum de aproximativ 70 mii de tone, emite aproximativ 240 de mii de tone echivalente CO2 în tot lanțul de creare a valorii. Pentru compensarea emisiilor sunt utilizate așa-numitele credite de carbon.

Gazprom și Shell compensează în comun amprenta de carbon a transportului cu certificate de tip Verified Carbon Standard (VCS)  și Climate, Community and Biodiversity (CCB). Cotele de emisie de CO2 utilizate în tranzacție vor fi anulate. Astfel, partide de gaz lichefiat devine neutră în ceea ce privește emisiile pe parcursul întregului său ciclu de viață: de la extracție și producție la transport și consum final.

0
Tagurile:
Europa, Gazprom
Tematic
Exclusiv: Ziua în care „Gazprom” și „Moldovagaz” vor semna contractul - Video
Dodon, despre reducerea prețului la gazele naturale, după negocierile cu Gazprom - Video
Gazprom a dezvăluit detaliile acordului ruso-ucrainean cu privire la gaze
Zelenski a decis ce va face cu 3 miliarde de dolari, oferite de Gazprom
Un angajat al Gazprom este infectat cu COVID-19
După Bulgaria, și Ungaria a semnat cu Gazprom pentru gaz ieftin
Gazprom Neft a furnizat în China prima partidă de petrol arctic

Загрузка...