The welcoming ceremony for NATO's multinational battalion headed by the USA in Orzysz, Poland.

LEGE: Moldovenii cu pașaport românesc, inclusiv fără domiciliu în România -chemați la arme

15190
(reînnoit 16:40 08.10.2018)
Moldovenii care dețin cetățenia română vor fi obligați să se înroleze în rândurile armatei române în caz de anunțarea stării de asediu sau război, potrivit unui proiect de lege al Ministerului Apărării din România.

CHIȘINĂU, 25 sept — Sputnik, Octavian Racu. Chiar dacă, oficial, Republica Moldova este un stat neutru și nu și-a exprimat intenția de a adera la NATO, se pare că NATO va pătrunde pe neobservate în țara noastră, iar moldovenii care dețin pașapoarte românești ar putea fi chemați la arme în cazul implicării României într-un război.

Moldovenii cu cetățenia română vor fi obligați să se înroleze în armata română în caz de război, chiar dacă nu locuiesc în România. Acest lucru reiese dintr-un proiect de lege propus recent de Ministerul Apărării Naționale al României. E vorba de un proiect de modificare și completare a Legii nr. 446/2006 privind pregătirea populației pentru apărare.

Potrivit inițiativei, spre exemplu, articolului 8 al Legii urmează să stipuleze expres că "cetăţenii care au dobândit sau au redobândit cetăţenia română, îndeplinesc serviciul militar în condiţiile prezentei legi".

În același timp, în noile modificări vor fi vizați nu doar cetățenii români cu domiciliul în România sau care sunt plecați temporar în străinătate, dar și cei cu domiciliu în străinătate (cum ar fi cei din Republica Moldova și Ucraina).

Actuala redacție prevede în articolul 8 că "cetățenii cu domiciliul stabil în România, care au dobândit sau au redobândit cetățenia română, îndeplinesc serviciul militar după o perioadă de cel puțin 6 luni de la stabilirea sau restabilirea în țară". În noul proiect, autorii propun eliminarea sintagmei "domiciliul stabil" și a prevederii care presupunea scutirea de îndeplinirea îndatoririlor militare pe un termen de șase luni a celor care au dobândit și redobândit cetățenia. Mobilizării ar urma să fie supuși inclusiv cetățenii români cu domiciliul în străinătate.

În acest fel, potrivit autorilor proiectului, noua redacție intenționează să reglementeze "modul de îndeplinire a obligaţiei constituţionale de apărare a ţării de către toţi cetăţenii români, indiferent de modul de dobândire a cetăţeniei, avându-se în vedere prevederile art. 55 alin. (1) din Constituţia României" — "Cetăţenii au dreptul şi obligaţia să apere România".

Cu alte cuvinte, cetățenii incorporabili și rezerviștii care nu au domiciliu în țară, adică locuiesc în Republica Moldova sau Ucraina, vor fi obligați "în termen de 15 zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României a hotărârii Parlamentului privind declararea stării de mobilizare sau a stării de război, precum şi a decretului Preşedintelui României privind declararea stării de mobilizare sau instituirea stării de asediu sau a stării de urgenţă să contacteze centrul militar în evidenţa cărora se află cu privire la modalitatea de îndeplinire a serviciului militar", potrivit aliniatului 4, al articolului 81.

Aici, desigur, apare întrebarea firească: Cum vor fi puși la evidență militară moldovenii sau ucrainenii cu cetățenia română? De fapt, nici nu va fi nevoie de o prezentare la centrele militare. Statul român a rezolvat această problemă. Proiectul propus de MApN abrogă aliniatul 3 al articolului 40, prin care cetățenii erau obligați să se prezinte la centrul de evidență militară în cazul schimbării domiciliului. În schimb, conform articolului 84 al legii în vigoare, Ministerul Apărării urmează să primească informațiile cu privire la cetățenii incorporabili de la Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor. Cu alte cuvinte, orice cetățean român va fi pus la evidența armatei fără a se prezenta la centrele militare.

O altă chestiune îngrijorătoare în cazul unui ipotetic război este faptul că moldovenii cu pașaport românesc vor fi tratați din start drept cetățeni de mâna a doua, fără a le fi luată în considerație nici măcar experiența militară. Totuși, spre deosebire de armata română, moldovenii au o anumită experiență în conflicte militare (Afganistan, conflictul de pe Nistru). Potrivit articolul 8, aliniatele 4 și 5, toți cei care au făcut armata în alte state vor fi încadrați în armata română în grad de soldat, indiferent de gradul militar dobândit, chiar dacă ar deține un grad de colonel în armata Moldovei sau Ucrainei, spre exemplu.

O excepție reprezintă, românii care au îndeplinit serviciul militar în statele NATO și UE, care "vor fi luați la evidenţa centrelor militare cu gradul militar dobândit".

Nu e clar, deocamdată, care va fi reacția oficialităților de la Chișinău și Kiev față de o astfel de inițiativă. Cert este că modificările propuse ar putea crea noi tensiuni în regiune, în special în Ucraina, care este extrem de îngrijorată de creșterea numărului deținătorilor pașapoartelor românești și ungare în regiunile din Vestul țării. Recent, ministrul de Externe al Ucrainei, Pavlo Klimkin, declarase că în regiunea Transcarpatia și în cele locuite de comunitățile românești și bulgare ar exista "riscuri de separatism".

Pe 31 ianuarie 2017, Curtea Constituțională a Republicii Moldova a decis că "interdicția de a deține cetățenia altui stat decât a Republicii Moldova pentru militarii prin contract și studenții instituțiilor de învățământ militar superior este neconstituțională". În opinia Curții, "jurământul militar, dat față de Republica Moldova, reprezintă asumarea responsabilității pentru respectarea legilor și regulamentelor militare, iar încălcarea îndatoririi constituționale și legale atrage după sine răspunderea juridică".

Pare a fi o coincidență, dar în acest an în Republica Moldova a fost propusă inițiativa de abolire treptată a serviciului militar obligatoriu până în anul 2021, prin trecerea la o „armată profesioniste" în bază de contract. Mai multe voci critice au susținut că această reformă va fi una costisitoare și ar putea duce, practic, la desființarea armatei naționale.

În cele din urmă, în cazul în care acest proiect va fi aprobat, Republica Moldova va deveni, de facto, parte componentă a NATO, din momentul în care cetățenii moldovenii cu pașapoarte românești (numărul cărora crește în continuu) vor putea fi supuși mobilizării în cazul unui conflict militar major, cum ar fi unul provocat de activarea articolului 5 al tratatului nord-atlantic.

15190
Tagurile:
Moldoveni cu cetățenie română, înrolare, armată, Cetățenie română, Mobilizare, Război
Vizita oficială a Președintelui Republicii Polone, Andrzej Duda, în România

Scopul formatului NATO București 9, o acțiune anti-europeană?

280
Analistul politic polonez Mateusz Piskorski a analizat pentru Sputnik România recentul Summit București 9 la care gazde au fost președintele României și președintele Poloniei.

BUCUREȘTI, 17 mai – Sputnik. Analistul Mateusz Piskorski, specialist în geopolitică, a declarat pentru Sputnik România că Summit-ul București 9, ca și alte idei de integrare ale așa numitor noi state membre ale UE, reprezintă un concept care nu are nimic de a face cu interesele comune ale regiunii Europei Centrale.

”Nu este un proiect constructiv, creativ, ducând spre țeluri comune, ci mai degrabă o idee străină, destul de destructivă și direcționată în mod deschis împotriva a trei jucători: Rusia, China și chiar Uniunea Europeană”, mai spune Piskorski.

Baza anti-rusească a formatului București 9

El explică faptul că motivația principală de a crea formatul București 9 în anul 2015 era să fie creată o bază de cooperare între statele NATO din Centrul și Estul Europei. Această cooperare, totuși, era menită să fie bazată pe ideea ”amenințării rusești”. Cele mai multe dintre aceste țări percepeau Moscova ca o sursă de destabilizare în regiune, iar membrii de vârf ai blocului (Polonia, România, Lituania, Letonia și Estonia) erau în mod deschis ostile, din diferite motive, față de Federația Rusă, își continuă Piskorski analiza.

”Ideea de bază era să se creeze o avangardă anti-Rusia a statelor membre din NATO și UE  ca să fie prevenit dialogul între Europa continentală și Rusia. Acest lucru a devenit destul de clar din 2008”, consideră analistul polonez care amintește că în acel an, tot în București, la summit-ul NATO, practic același grup de țări a început să facă lobby pentru o expansiune a Alianței Nord Atlantice în spațiul ex-sovietic, încercând să lanseze o procedură oficială de aderare pentru Ucraina și Georgia.

Doar prin votul de veto al țărilor europene majore, Germania și Franța, statele respective au eșuat în a-și promova ideea, dar dezbaterea despre posibilitatea extinderii NATO l-a îndemnat pe președintele de atunci al Georgiei, Mikhail Saakashvili, să înceapă un conflict armat în Osetia de Sud, cu finalul și consecințele sale tragice pentru Georgia, amintește Piskorski.

”Un proces similar are loc acum, când vine vorba de aspirațiile atlantice ale Ucrainei. Formatul București 9 joacă un rol activ în acest scenariu, și probabil vom fi martorii evoluțiilor sale ulterioare la summit-ul NATO din această vară”, mai atrage el atenția.

B9, o alianță împotriva Chinei

Analistul polonez continuă observând că cel de-al doilea scop al formatului București 9 este să prevină orice formă de cooperare între Europa și China.

”Am fost deja martorii încercărilor de a bloca o cooperare între România, Cehia și China, atunci când a fost vorba de proiectele de energie nucleară. În Polonia, proiectul logistic uriaș din centrul țării a fost respins de guvernul pro-SUA, în ciuda faptului că partea chineză era gata să investească sume imense de bani în infrastructură”, relatează Piskorski.

El spune că procese similare au loc în toate țările menționate, pe măsură ce se desfășoară lupta corporațiilor americane cu giganții Chinei, precum Huawei.

În plus, mai arată el, țările din formatul București 9, sunt gata să se opună oricăror idei de parteneriat economic între China și Europa, în ciuda faptului că asemenea proiecte sunt susținute de Germania, Austria și alte state.

București 9, o idee anti-europeană

În cele din urmă, dar nu pe ultimul loc, formarea unui bloc pro-atlantic care să susțină SUA la modul extrem este pur și simplu o idee anti-europeană. Conceput să prevină orice formă de emancipare europeană, formatul București 9, probabil nu întâmplător, și-a organizat întâlnirea cu Joe Biden și cu Anthony Blinken la doar câteva zile după lansarea unei noi dezbateri despre politica de securitate și de apărare comună europeană, observă judicios Piskorski.

De unde, analistul polonez observă că ”întoarcerea Statelor Unite” în Europa, anunțată de administrația lui Biden, ar fi imposibilă dacă Europa însăși ar încerca să își construiască propria statură politică și militară de jucător geopolitic suveran.

”Ar trebui de asemenea să ne amintim că doctrina americană a ”Noii Europe”, folosită ca un cal troian pe continent, a fost folosită din momentul în care au aderat la UE țările din Centrul și Estul Europei”, precizează Piskorski.

În consecință, București 9 este doar un alt nume pentru un concept relativ vechi, atenționează analistul. ”Ca să nu mai spunem că nu are nimic de a face cu interesul național și cu adevărata cooperare bazată pe dialog în regiune”, mai arată el.

Iar concluzia este dramatică: București 9 este doar o altă denumire pentru politica expansionistă americană, de tipul ”divide et impera” și care a fost acum reînviată de ”vulturii” lui Biden.

280
Tagurile:
Andrzej Duda, Klaus Iohannis

Загрузка...
Mirel Palada

Mirel Palada: ”Următorul președinte al României este Laura Codruța Kövesi”

1396
Cunoscutul sociolog antisistem, care a dat cele mai corecte prognoze și rezultate, face scurtă analiză a potențialilor candidați la președinția României în contextul siajului extern în care se află fiecare

BUCUREȘTI, 17 mai – Sputnik. Un jucător a reintrat pe piața mass media – și face pas cu pas… deocamdată către interesul publicului. Și nu orice public, ci unul cu pondere în zona politică, implicit electorală. Este vorba de Cozmin Gușă.

Controversatul politician, consilier politic și geostrateg transformă nou lansatul Radio Gold FM într-o tribună a dialogurilor de excepție, pe care, la emisiunea „Ce-i în Gușă, și-n căpușă”, Cozmin le conduce inteligent, cu simțul său de ”animal politic” și cu vasta sa experiență în presă și politică.

Un excelent dialog l-a avut cu Mirel Palada, cunoscutul și originalul sociolog antisistem. Altfel spus, cu specialistul care a dat cele mai corecte prognoze și rezultate, chiar și primele date care dezvăluiau ceea ce nimeni nu credea – intrarea AUR în Parlament, chiar cu un scor substanțial.

De data asta, Cozmin Gușă și Mirel Palada au o discuție pe mai multe planuri – politică internațională, teorii despre pandemie, politică internă etc. – totul legat de România și… invers, într-o conexiune internațională de care (ceea ce se petrece în) țara noastră nu se poate desprinde.

Pe scurt, dialogul este excepțional și merită citit – dar am decis să mă opresc acum doar asupra unui singur punct – o scurtă analiză despre cine are șanse să se impună la prezidențialele de peste 3 ani.

Cozmin Gușă a împins discuția plecând de la ipoteza Mircea Geoană versus varianta franceză, cu Dacian Cioloș.

Despre Cioloș, Gușă spune ironic că ”s-a topit destul de bine în România” după ce au apărut pozele cu el și controversatul ”guru” Bivolaru – în care cei doi seamănă perfect.

”Când a apărut cu asta n-au avut altceva de făcut dușmanii săi decât să-l arate cu mâna: „Uitați-vă la ăsta este chiar guru Bivolaru în miniatură, și mai tânăr””, spune Gușă, care trece însă la chestiunea serioasă – situația lui Macron, cel care îl sprijină pe Cioloș. 

Mirel Palada confirmă – ”Este clar că Cioloș a venit în siajul lui Macron și este un personaj care nu are autonomie decizională și, în consecință, dacă stăpânul lui pierde, se va dezumfla și el puternic în România - nu este să zici că are o viață a lui proprie și personală și că poate să mai supraviețuiască în cazul în care stăpânul dispare”.

Dar, atenție, față de soluțiile Geoană și Cioloș, Palada este convins că prioritatea o deține… Laura Kovesi!

”Eu continui să cred că principalul nume, principala șansă în România să devină următorul președinte al României este Laura Codruța Kövesi”, spune Palada, recunoscând că ”Este un scenariu absolut oribil pentru mulți, un scenariu absolut entuziast pentru alții, depinde de care parte a patului politicii ești”.

Dar, subliniază Palada – ”tare mă tem că în anul grație 2021 vorbim prea mult despre Cioloș, despre Barna, și despre Boc, și despre Geoană, și prea puțin despre Kövesi”.

”Din felul în care a fost construită profesional e din ce în ce mai plauzibil, mai probabil ca ea să fie construită pentru a fi următorul președinte al României”, conchide Mirel Palada.

Și Cozmin Gușă confirmă că are aceleași semnale. ”Sunt în acord cu ipoteza ta și mai fac practic doar o completare spunând așa: dacă partida corporatistă va rămâne la putere în regiunea noastră, Kovesi este candidatul principal”.

Dar… geopoliticianul vede și o posibilitate ca previziunea să nu se îndeplinească.

”Dacă partida de tip corporatist se va topi și o axă Berlin-Moscova până în 2024 va deveni relevantă și-n România, după cum este în Moldova și în toate țările postsovietice din jur, atunci s-ar putea să vină alt candidat decât Laura Codruța Kovesi”, spune Gușă, admițând în că în rest, e așa cum zice Mirel Palada.
1396
Tagurile:
Laura Codruţa Kovesi, Mirel Palada

Загрузка...
Геннадий Григорьевич Онищенко

Laboratorul biologic al SUA în Moldova provoacă îngrijorarea Moscovei - Onișcenko

72
Laboratoarele științifice controlate de Pentagon, situate în mai multe țări din CSI și în Georgia, provoacă îngrijorări serioase Moscovei oficiale.

CHIȘINĂU, 17 mai - Sputnik, Nikita Ciukunov. Rusia se teme că armele biologice sunt dezvoltate în aceste centre sub masca studierii infecțiilor periculoase. Fostul șef al Rospotrebnadzor, deputatul Dumei de Stat, epidemiologul Genadii Onishchenko explică, într-un interviu pentru Sputnik, cum funcționează astfel de instituții.

Arme necontrolate

Până în prezent, armele biologice rămân cel mai puțin controlat tip de arme de distrugere în masă. Supravegherea formală a acestuia este asigurată de Convenția privind interzicerea armelor biologice și toxice (BTWC), adoptată în 1972, a menționat Gennady Onișcenko. Potrivit acestuia, în anii 1990, țările care au semnat acest document au dezvoltat un mecanism de monitorizare a respectării prevederilor conceptului. Cu toate acestea, ratificarea sa a fost blocată prin eforturile părții americane.

Lipsa unei supravegheri stricte a dus la apariția unor laboratoare biologice americane pe teritoriul republicilor fostei URSS, ale căror activități sunt finanțate de Departamentul Apărării al SUA. Astfel de facilități funcționează acum în Azerbaidjan, Armenia, Georgia, Kazahstan, Moldova, Uzbekistan și Ucraina.

„În aceste laboratoare activează microbiologi militari cu o calificare foarte înaltă. Desigur, ei nu dezvoltă ceva conceput pentru a proteja copiii georgieni sau azeri. Aceștia sunt angajați în studiul focarelor virale naturale și exportul de tulpini. Sarcina lor este simplă - să producă tulpini virulente (extrem de infecțioase - Sputnik) care ar putea fi luate cu ușurință ca locale", subliniază specialistul.

Pentru Rusia o îngrijorare deosebit de gravă este, potrivit lui Genadi Onișcenko, Laboratorul Central de Referință situat lângă Almatî, Kazahstan. Această instituție este echipată cu cele mai moderne echipamente și face parte din rețeaua științifică a Pentagonului din Asia Centrală.

„Laboratorul este foarte puternic, cu cel mai înalt nivel de protecție. Acolo sunt dezvoltate rețete biologice militare. Acesta nu are nicio legătură cu asistența medicală civilă din Kazahstan. Statele Unite, practic, nu ascund faptul că desfășoară un program biologic activ pe teritoriul Kazahstanului”, notează fostul șef al Rospotrebnadzor.

Infecții catastrofale

În realitățile moderne, armele biologice devin unul dintre instrumentele principale ale războiului „hibrid”, spune Genadii Onișcenko. Pandemia de coronavirus a arătat în mod clar daunele pe care le poate provoca o infecție.

„Ne-am convins că virușii sunt eficienți în ceea ce privește crearea psihozei de masă, destabilizarea situației politice și prăbușirea economiilor. Coronavirusul a cauzat mai multe daune economiei globale decât orice război”, a spus epidemiologul.

În același timp, acum este imposibil să se demonstreze originea artificială a virusului datorită controlului incomplet asupra activității laboratoarelor biologice. Verificatorilor li se arată doar ceea ce „pot vedea”, conchide el.

„Uneori, specialiștii georgieni sunt îmbrăcați în costume și aceștia merg la aceste laboratoare. Dar chiar în „inima”, în cele mai secrete locuri - nu le este permis. Ce tip de cercetare se desfășoară acolo - nimeni nu știe, pentru că aceasta este cercetare militară”, rezumă vorbitorul.

Neliniștea Moscovei

În aprilie a anului trecut, Maria Zaharova, reprezentant oficial al Ministerului de Externe rus, a făcut o declarație dură împotriva laboratoarelor biologice americane.

Ea a admis că dezvoltarea acestor agenți patogeni ai bolilor periculoase în scopuri militare poate fi efectuată la aceste facilități. Ca exemplu, Zaharova a dat Centrul Richard Lugar din Georgia.

"Nu se poate exclude faptul că în astfel de laboratoare, americanii lucrează la crearea și modificarea diferiților agenți cauzali ai bolilor periculoase, inclusiv în scopuri militare", a spus atunci purtătorul de cuvânt al Ministerului de Externe rus.

Mai târziu, în aprilie 2021, Nicolai Patrușev, secretar al Consiliului de Securitate al Federației Ruse, a exprimat o opinie similară într-un interviu acordat ziarului Kommersant.

„Vă invit să acordați atenție faptului că în lume, numărul laboratoarelor biologice aflate sub controlul SUA crește ca pe drojdie. Și printr-o coincidență ciudată - în special la granițele rusă și chineză”, a spus el.

Secretarul Consiliului de Securitate a mai adăugat că focarele de boli necaracteristice pentru această zonă sunt depistate cu o anumită regularitate în zonele adiacente „stațiilor sanitare și epidemiologice pașnice”.

72
Tagurile:
CSI, Moscova, SUA

Загрузка...