Флаконы во время производства вакцины против коронавирусной болезни (COVID-19) Gam-COVID-Vac, также известной как Sputnik-V

La ce ne putem aștepta de la "EpiVacCorona": Totul despre vaccinul peptidic anti-COVID-19

(reînnoit 08:56 23.01.2021)

CHIȘINĂU, 22 ian – Sputnik, Tatiana Piciughina. Vaccinul "EpiVacCorona" are o eficiență imunologică de 100%, potrivit Centrului "Vector" din Novosibirsk, care l-a dezvoltat. Este un preparat sintetic format din fragmente mici de proteină spike SARS-CoV-2 – agentul cauzal al COVID-19. Vaccinul este testat acum pe mai mult de trei mii de voluntari. În același timp, el a intrat în circulația civilă. Se raportează că are foarte puține efecte secundare, respectiv este potrivit și pentru persoanele în vârstă. Ce trebuie să știe despre acest preparat cei care doresc să se vaccineze cu el – în materialul Sputnik.

Din ce este făcut vaccinul "EpiVacCorona"?

Din trei fragmente scurte ale proteinei spike de coronavirus SARS-CoV-2, care sunt atașate de proteina purtătoare. Aceste fragmente se numesc peptide, de unde și numele vaccinului – peptidic. Proteina purtătoare include în sine fragmente de proteină nucleocapsidă, care înconjoară ARN-ul coronavirusului. În calitate de substanță care îmbunătățește răspunsul imun – adjuvant – a fost ales hidroxidul de aluminiu. De asemena, vaccinul include în sine compuși auxialiari și apă. Toate componentele sunt sintetice.

Ce peptide sunt incluse în vaccin?

După cum a fost informată agenția RIA Novosti de către Centrul de Cercetare de Stat "Vector”, peptidele vaccinale conțin în principal epitopi de celule B, proteina purtătoare servind ca sursă de epitopi T helper.  Să explicăm ce înseamnă asta.

SARS-CoV-2 este o moleculă de ARN protejată de un țesut protector extern – o nucleocapsidă. Toate acestea se află într-un sac lipidic, decorat în exterior, ca o coroană, cu proteine mari ​​spike. Din acest motiv și se vorbește despre coronavirus.

Proteinele spike ajută particula virală să se agațe de celula umană și să intre înăuntru. În numeroase studii s-a descoperit faptul că "spinii" acestor proteine provoacă cel mai mare răspuns imunitar din organism. În terminologia biologilor, o proteină spike este un antigen.

Molecula acestei proteine ​​este foarte mare și conține porțiuni speciale – epitopi. Aceștia sunt recunoscuți de către celulele sistemului imunitar, care de altfel și activează mecanismul de combatere al infecției.

"Există epitopi B și epitopi T. Primii sunt numiți determinanți antigenici – porțiuni ale unei molecule de antigen care se leagă de anticorpi. Dar mai întâi, aceste porțiuni se leagă de receptorii limfocitelor B și încep procesul de transformare a acestora în celule plasmatice capabile să producă anticorpi", spune profesoara Ekaterina Kolesanova, șeful laboratorului de inginerie peptidică din cadrul Institutului de Chimie Biomedicală V. N. Orehovici.

Cu toate acestea, nu totul este atât de simplu. Antigenul este absorbit de limfocitul B ca parte a veziculelor endosomice și se divizează acolo în fragmente mici. Proteinele care alcătuiesc principalul complex de histocompatibilitate de clasa a II-a se leagă de endozomi. "Aceste proteine ​​prind unele fragmente de antigen, de obicei au o lungime de 14-20 reziduuri de aminoacizi lungi, care nu se aseamănă cu fragmentele proteinelor ​​ale organismului gazdă. Aici are loc recunoașterea propriu-străin", continuă expertul.

Mai departe, proteinele complexului principal de histocompatibilitate, împreună cu fragmente de antigen, se expun pe suprafața limfocitelor B. Și aici deja sunt recunoscute de celulele speciale ale sistemului imunitar – T helpers. Ele se leagă de limfocitele B și le activează. "Pentru ca un vaccin să producă anticorpi, acesta trebuie să conțină atât epitopii B, cât și epitopii T helper ai antigenilor patogeni", subliniază profesoara Kolesanova.

Cum funcționează vaccinul?

Ca rezultat al vaccinării, proteina purtătoare livrează toate cele trei peptide către limfocitul B uman. Ele îl activează și încep să se producă anticorpi de protecție – imunoglobuline. Fiecare epitop B este responsabil pentru sinteza unei imunoglobuline unice. Mai întâi se formează anticorpii de clasa M (IgM), apoi – IgG, dar ei rămân în sânge cel mai mult timp, indicând imunitatea.

Centrul "Vector" confirmă faptul că anticorpii, care rezultă din vaccinare, sunt specifici proteinei spike a coronavirusului. Serurile de sânge de la voluntarii imunizați prezintă activitate de neutralizare a virusului. Acest lucru înseamnă că anticorpii sunt capabili nu numai să recunoască coronavirusul, ci și să îl distrugă.

"EpiVacCorona" conține coronavirus sau alt virus?

Nu conține viruși și nici părți ale acestora. Prin acest lucru acest vaccin și se diferențiază de "Sputnik V", care conține adenovirusuri. "EpiVacCorona" nu conține ARN, ADN, niciun fel de ingrediente vii, conservanți sau antibiotice. Compoziția este descrisă în detaliu pe site-ul Rospotrebnadzorului, precum și în instrucțiile vaccinului, disponibile pe Internet.

"EpiVacCorona" conține peptide – fragmente de proteine ​​identice cu cele ale coronavirusului. Acestea au fost sintetizate artificial și atașate de proteina purtătoare – o proteină himerică cu elemente nucleoproteice (proteinei ​​N) ale coronavirusului SARS-CoV-2. Conform brevetului RU2738081, înregistrat de Centrul "Vector", bacteria E. coli ajută la sintetizarea acesteia.

"Gena proteinei N este fuzionată cu gena unei proteine bacteriene foarte solubile în apă care leagă maltoza (maltose-binding protein, MBP). Ambele sunt sintetizate ca o singură proteină himerică. Este ușor de lucrat cu ea", explică Ekaterina Kolesanova. Peptidele selectate sunt atașate de proteina himerică printr-o reacție chimică pentru a forma o legătură covalentă.

Cum se creează un vaccin peptidic?

© Sputnik / Александр Астафьев

Cu ajutorul sintezei chimice a peptidelor – prin procesul de extensie secvențială a lanțului din reziduuri individuale de aminoacizi.

"Dacă peptida este scurtă – nu mai mult de opt până la zece reziduuri, sinteza este posibilă în soluție. Ia mai mult timp, dar este mai ieftin. Peptidele mai lungi sunt sintetizate prin metoda în fază solidă – anterior pur experimentală, dar acum este utilizată din ce în ce mai mult și în producție, deoarece este ușor de automatizat. O peptidă de opt reziduuri de aminoacizi prin metoda în fază solidă este sintetizată în două ore, cel mult în 24 de ore, în funcție de dimensiuni, secvența de aminoacizi și caracteristicile echipamentului. Urmează purificarea, de obicei prin cromatografie lichidă de înaltă eficiență. Acest lucru se face destul de rapid, deși nu este ieftin", spune Ekaterina Kolesanova.

Peptidele sintetice sunt combinate (conjugate) cu o proteină purtătoare. Acest lucru este necesar, printre altele, și pentru a obține molecule stabile. Cu cât peptidele sunt mai scurte, cu atât se descompun mai repede.

"Metoda conjugării este un secret al companiei, principalul lucru este cel de a nu perturba structura epitopilor și, dacă este necesar, de a le permite să se detașeze de proteina purtătoare după intrarea în organism sau în interiorul celulei care prezintă antigenul. Adjuvantul declanșează un răspuns inflamator local și atrage celule care prezintă antigeni la locul vaccinului", spune cercetătoarea.

Cum se face vaccinul?

Vaccinul este eliberat sub formă de suspensie și injectat cu o seringă în mușchiul umărului. Preparatele peptidice nu dau un răspuns imun puternic și rapid, prin urmare "EpiVacCorona" se administrează de două ori în doze egale la un interval de 21 de zile.

Care sunt efectele secundare?

Voluntarii din studiile clinice de fază I-II au raportat durere ușoară la locul injectării, care trecea rapid. Nu au fost semnalate alte probleme.

Pe canalul neoficial Telegram #EpiVacCorona, creat de participanții la studiile de post-înregistrare (faza III), se raportează efecte secundare minime: disconfort, roșeață la locul injectării timp de 24 de ore, dureri severe în regiunea umărului. Nimeni nu a avut febră mare, dureri extreme sau nu a fost posibilă confirmarea legăturii acestor efecte secundare cu vaccinul.

Care este eficacitatea vaccinului "EpiVacCorona"?

"Există eficacitate imunologică și profilactică. Prima reprezintă producerea de anticorpi specifici. Conform rezultatelor fazelor I-II ale studiilor clinice, la toți voluntarii s-au format anticorpi specifici. Eficacitatea profilactică reprezintă protecția persoanelor vaccinate împotriva bolii. Cercetările continuă în cadrul studiilor clinice post-înregistrare, datele vor fi în februarie", a comentat serviciul de presă al Rospotrebnadzorului.

Studiile clinice de fază I-II nu au fost încă finalizate, a precizat Centrul de Cercetare de Stat "Vector". Există doar rezultate intermediare.

Acum, se desfășoară un studiu randomizat dublu-orb cu un grup placebo. Oamenii sunt împărțiți aleatoriu în grupuri. Nici voluntarii, nici medicii nu știu cine primește vaccinul și cine primește soluție fiziologică. Din cei 3000 de participanți, 2897 au fost vaccinați, iar un sfert au primit placebo. Studiile vor fi finalizate peste 180 de zile după ce ultimul voluntar va fi vaccinat.

În același timp, sunt în desfășurare testări pe 150 de voluntari cu vârsta de peste 60 de ani. Datele preliminare pentru acest grup vor fi anunțate la fel în februarie.

Cum pot testa singur eficiența vaccinului?

Prin efectuarea unui test de sânge pentru anticorpii IgG la proteina S a coronavirusului nu mai devreme de 35-42 de zile după prima administrare a vaccinului. Cu toate acestea, nu toate sistemele de testare pot vedea anticorpii produși de "EpiVacCorona".

Potrivit Rospotrebnadzorului, numai sistemul de testare "SARS-CoV-2-IgG-Vector", dezvoltat de către Centrul de Cercetare de Stat "Vector", este potrivit în acest scop. "Are o sensibilitate ridicată și o specificitate în detectarea anticorpilor la anumite porțiuni ale coronavirusului, care au fost utilizate în vaccinul EpiVacCorona", se spune pe site-ul instituției.

"Potrivit observației unui grup limitat, s-a constatat că sistemul de testare SARS-CoV-2-RBD-ELISA-Gamalei dă un rezultat pozitiv la majoritatea persoanelor imunizate cu vaccinul peptidic "EpiVacCorona". Potrivit producătorului, sistemul de testare – "Un set de reactivi pentru imunoanaliza enzimatică a imunoglobulinelor de clasa G la domeniul de legare a receptorilor glicoproteinei de suprafață S (spike) a coronavirusului SARS-CoV-2"  –  arată "exact anticorpii protectori de neutralizare a virusului împotriva SARS-CoV-2" și permite să se determine "dacă pacientul are anticorpi de protecție", a precizat Centrul "Vector".

În plus, potrivit dezvoltatorilor, proteina S1 recombinantă, fabricată de firma Sanyou Biopharmaceuticals, "vede" bine anticorpii vaccinului "EpiVacCorona".

Conform observațiilor voluntarilor fazei a III-a, care au dat independent testele, anticorpi IgG au fost detectați la trei – care au primit prima inoculare în luna decembrie a anului trecut.

Cine mai dezvoltă vaccinuri peptidice împotriva coronavirusului?

Vaccinurile peptidice din întreaga lume se află la un stadiu experimental. Dezvoltarea și testarea lor necesită foarte multă forță de muncă, de aceea rămân în urma vaccinurilor ARNm, vectoriale și inactivate/ucise. Rusia are suficiente resurse și personal calificat pentru a rezolva această problemă de sine stătător.

Pe lista OMS la data de 19 ianuarie, pe lângă "EpiVacCorona", mai există încă două vaccinuri peptidice-candidate. Ele sunt în curs de testare pe oameni.

"Cocktailul" multipeptid P-pVAC-SARS-CoV-2, creat de Universitatea din Tübingen (Germania), constă din șase peptide din diferite proteine ​​ale coronavirusului și din o lipopeptidă XS15 de dezvoltare proprie în calitate de adjuvant. Prima fază a testărilor clinice este în curs de desfășurare.

Preparatul UB-612 al companiei taiwaneze United Biomedical Inc., Asia și al companie americane COVAXX include în sine fragmente a două subunități de proteine ​​S (care vizează răspunsul celulei B) și epitopi T din proteine ​​de membrană și nucleocapsidă pentru formarea unui răspuns al celulei T. Sunt în curs de desfășurare studiile clinice de fază II-III.

vaccin, coronavirus
Vaccinul rusesc EpiVacCorona - în faza III a studiilor clinice
Venezuela cumpără 10 milioane de doze de vaccin din Rusia
Ungaria a primit 6000 de doze de vaccin Sputnik V

Tancul rusesc T-90 devine un „monstru” - spune o revistă americană de specialitate

(reînnoit 07:00 04.03.2021)
Modernizarea tancului rusesc T-90 și actualizarea acestuia la versiunea T-90M îl fac un tanc „monstru”, după cum l-a descris revista National Interest, care a prezentat îmbunătățirile aduse maşinii de luptă.

BUCUREŞTI, 4 mart – Sputnik.  Revista americană National Interest a evaluat modernizarea tancului rusesc T-90 la versiunea T-90M, apreciind că maşina devine un „monstru” din ce în ce mai „mortal” pe zi ce trece.

T-90M este o versiune modernizată a T-90 care datează de la începutul anilor 1990, venind cu o serie de îmbunătățiri ale performanței și modificări ale designului. Elementele îmbunătăţite sunt turela, sistemul de control al focului, armura, trăgătorul și motorul.

Noul tun 2A46M-5 poate să tragă mai multe tipuri de muniție, inclusiv runde antitanc High Explosive (HEAT-FS) și High Explosive Fragmentation (HE-FRAG), precum și rachete antitanc ghidate.

Sistemul de protecție ERA Relikt, tehnologia rusească ERA de a treia generație, oferă o protecție îmbunătățită cu până la 50% împotriva anumitor tipuri de proiectile, inclusiv rachete antitanc ghidate.

Motorul V-92S2F de 1.130 cai putere, care înlocuiește originalul V-84MS de 840 cai putere al T-90, oferă un raport mai favorabil putere-greutate.

„Pe scurt, T-90M este semnificativ mai rapid, mai mortal și mai rezistent decât predecesorii săi”, conchide recenzia, citată de Sputnik France.

Revista amintește că, până la mijlocul anilor 2020, forțele armate ruse intenționează să-și modernizeze flota existentă de tancuri T-90 și T90A la T-90M, iar campania de modernizare T-90 face parte dintr-un proiect și mai ambițios: T-14 Armata.

T-90M a fost dezvoltat de compania rusească de armament Uralsvagonzavod. Potrivit proiectanţilor, acesta este cel mai bun produs al categoriei T-90, fiind cel mai potrivit pentru lupta modernă.

Tancul T-90MS, tanc rusesc
În Rusia au început testările singurului tanc ușor plutitor din lume
Un moldovean condamnat în Italia pentru construcţia unui tanc
Un submarin? Nu, un tanc rusesc T-72, care dispare sub apă - VIDEO spectaculos

Karin Kneissl

Fostul ministru de Externe al Austriei, înaintată pentru o funcție la Rosneft

Fostul ministru de Externe al Austriei, Karin Kneissl, a fost propusă pentru poziția de membru a consiliului de directori al companiei ruse Rosneft.

BUCUREȘTI, 3 mar – Sputnik. Guvernul Rusiei a înaintat pe fostul ministru al Afacerilor Externe al Austriei, Karin Kneissl, în calitate de directorul independent în consiliul de directori al Rosneft, potrivit unei dispoziții publicate site-ul executivului rusesc.

Sputnik V