"Simple și sigure": Camioanele rusești care au cucerit jumătate de lume

411
(reînnoit 06:04 17.02.2021)
Milioane de camioane ieșite de pe conveier, aprecierea șoferilor de cursă lungă și șoferilor militari, numeroase victorii în automobilismul internațional – în urmă cu exact 45 de ani, pe 16 februarie 1976, primul KamAZ a ieșit prin porțile uzinei de automobile Kama.

CHIȘINĂU, 17 feb – Sputnik, Nicolai Protopopov. Din 1976, când primul KamAZ a ieșit pe porțile uzinei de automobile Kama, este imposibil să ne imaginăm drumurile rusești fără acestea. Despre primele modele emblematice ale gigantului auto – în materialul Sputnik.

În anii 1960, industria sovietică în creștere rapidă a simțit o lipsă acută de autocamioane grele.

Orașul Naberejnîe Celnî a fost ales pentru noua producție în 1969, acolo a început o construcție grandioasă a unei fabrici, concepută pentru a putea produce 150 de mii de mașini pe an.

Kamaz
© Sputnik / Михаил Климентьев

Pe măsură ce calitatea drumurilor se îmbunătățea – se construiau în toată țara autostrăzi și magistrale – proiectanții s-au concentrat nu numai pe capacitatea de traversare, ci și pe confortul și caracteristicile de conducere ale camioanelor.

De asemenea, au luat în considerație și experiența europeană privind crearea unui camion cu amplasarea motorului sub cabină. Acest aranjament făcea cabina să fie mai confortabilă și mai spațioasă. De asemenea, el permitea îmbunătățirea vizibilității și utilizarea mai eficientă a lungimii vehiculului.

Specialiștii gigantului auto moscovit ZiL, care aveau o vastă experiență în dezvoltarea camioanelor de la zero și lansarea acestora în producție, s-au alăturat proiectului. La acel moment, ziloviții creaseră deja un model experimental (sub indexul ZiL-170), care a și servit drept prototip al primului KamAZ. Pe baza acestui model, a fost dezvoltată o întreagă familie de vehicule cu trei axe și cu o capacitate de încărcare de cel puțin opt tone.

În câțiva ani, ZiL-ul a construit zeci de modele ale camionului promițător. Prototipurile erau testate pe autostrăzi și off-road în regiunile nordice și sudice ale Uniunii. În baza rezultatelor testărilor, mașina era perfecționată, erorile neobservate erau eliminate și erau căutate cele mai optime soluții de proiectare.

În același timp, chiar și atunci viitorul KamAZ era deja comparat direct cu omologii săi străini – camioanele "Ford", "Mercedes" și "International".

Reparat "pe genunchi"

În februarie 1976, primul serial KamAZ-5320 a ieșit de pe conveierul fabricii din Naberejnîe Celnî. Conform standardelor sovietice, acesta era o mașină foarte confortabilă – o cabină spațioasă cu trei locuri, izolație fonică și termică, centuri de siguranță, scaun reglabil al șoferului, poziție înaltă a scaunelor, care asigura o vedere bună asupra drumului.

Camionul a primit un nou motor diesel de 11 litri cu opt cilindri, cu o putere de 210 CP, și o cutie de viteză cu cinci trepte și cu un demultiplicator, care reprezintă în esență o transmisie cu zece trepte. Iar pentru o pornire ușoară pe vreme rece, au fost prevăzute preîncălzitoare. Rezervorul de combustibil – 200 litri. Cu toate acestea, consumul de motorină a fost de aproximativ 30 de litri pentru 100 de kilometri la o viteză de 80 de kilometri pe oră. Frânele – tamburi pneumatice.

În primii doi ani, fabrica a produs trei versiuni de camioane KamAZ: un camion de opt tone, un autobasculant de construcție și un cap tractor cu o capacitate de transportare de zece și douăzeci de tone respectiv. Apoi au dezvoltat un camion cu ampatament crescut, un cap tractor pentru autotrenuri și un camion basculant pentru agricultură.

Mentenabilitatea era considerată punctul forte al camioanelor Kama. Eliminarea defecțiunii era posibilă chiar "pe genunchi", fapt care era foarte important în absența unei rețele dezvoltate de ateliere de reparații auto în URSS. În plus, proiectanții au încercat să simplifice întreținerea – au crescut stabilitatea reglajelor, au redus numărul de puncte de lubrifiere și au folosit elemente de fixare autoblocante.

Sport și război

La începutul anilor 1980, în Naberejnîe Celnî a început producția unui vehicul de teren de șase tone sub indicele 4310, destinat în primul rând armatei. Troliu încorporat, dispunerea roților 6x6 și garda la sol sporită au făcut posibilă depășirea a aproape oricărui off-road.

KamAZ-ul destinat armatei a participat pentru prima dată în luptă în Afganistan. Aceste vehicule au devenit principalul mijloc de deplasare și transport de marfă al trupelor sovietice. Și și-au demonstrat capacitățile din cel mai bun unghi. Nu este vorba nici măcar de o chestiune de confort sporit în comparație cu alte vehicule militare – camioanele KamAZ erau surprinzător de fiabile și manevrabile.

În același timp, în timpul războiului afgan, fabrica s-a confruntat prima dată cu sancțiuni occidentale. În 1980, compania americană Ingersoll Rand, sub presiunea Departamentului de Stat, a oprit furnizarea de piese și componente pentru o linie automată de procesare a cilindrilor motorului în baza unui contract încheiat anterior.

Academia de Științe și institutele de cercetare de vârf au fost implicate în substituirea importurilor. Dependența de străini a fost eliminată.

În 45 de ani, peste două milioane de camioane cu diverse modificări au ieșit de pe conveierul fabricii de automobile din Naberejnîe Celnî. Sute de mii de camioane KamAZ au parcurs toate drumurile din URSS și Rusia, multe modele au fost și continuă să fie livrate către zeci de țări din întreaga lume.

În 1988, a fost creată echipa fabricii "KAMAZ-master" pentru a participa la raliul de camioane off-road. Atunci, piloții sovietici, încă necunoscuți, în mod neașteptat pentru toată lumea, au reușit să întreacă participanții permanenți la competiții și să ocupe primele locuri.

Iar în 1990, sportivii fabricii Kama s-au făcut cunoscuți în cursa internațională pentru supraviețuire "Dakar". Au câștigat-o deja în 1996. De atunci, camioanele special pregătite KamAZ au luptat de 27 de ori cu liderii mondiali ai industriei auto pentru primul loc în maraton și au câștigat de 15 ori.

411
Tagurile:
KAMAZ
Tematic
Avantajului autotunului “Koaliția-SV” pe baza “Kamaz”
KAMAZ a prezentat camionul viitorului - Video
Джо Байден

Administrarea Biden: SUA nu vrea se implice în războaie interminabile

21
Administrația lui Joe Biden a anunțat că Statele Unite nu vor să se angajeze în războaie interminabile.

BUCUREȘTI, 4 mart - Sputnik. Administrația lui Joe Biden a anunțat miercuri în dispozițiile tranzitorii ale strategiei de securitate națională că Statele Unite nu vor să se angajeze în războaie interminabile.

"Statele Unite nu ar trebui și nu vor participa la războaie„ eterne "care costă mii de vieți și miliarde de dolari. Vom lucra cu răspundere pentru a pune capăt celui mai lung război american din Afganistan”, se arată în document.

Această direcție a strategiei reflectă poziția fostului președinte american Donald Trump, care s-a opus războaielor constante și a încercat să le pună capăt prin retragerea trupelor din Irak și Afganistan.

Administrația Biden intenționează să prezinte o strategie deplină de securitate națională la sfârșitul acestui an.

21
Tagurile:
SUA, Joe Biden
Tematic
Kremlinul a comentat declarațiile lui Biden despre Crimeea
SUA au atacat Siria – la ordinul lui Biden
VIDEO: Biden și-a uitat masca în timp ce pleacă de la tribună

Загрузка...
Mike Pompeo și Donald Trump

Pompeo nu exclude va candida la funcția de președinte în 2024

33
Mike Pompeo, nu exclude posibilitatea că ar putea candida la funcția de președinte în 2024 dacă fostul președinte Donald Trump nu-și va înainta candidatura.

BUCUREȘTI, 04 mart - Sputnik. Fostul secretar de stat al SUA, Mike Pompeo, nu exclude posibilitatea de a candida la funcția de președinte în 2024 dacă ex -președintele Donald Trump nu-și va înainta candidatura.

"Am fost întotdeauna gata să lupt. Îmi pasă de America. Facem parte din mișcarea conservatoare de multă vreme. Mă străduiesc să o fac în continuare", a răspuns Pompeo pentru Fox News când a fost întrebat de gazdă dacă ar putea lua în considerare candidatura sa la președinție dacă Donald Trump nu candidează.

Anterior, Trump a spus că ar putea decide să candideze din nou la președinție. Bloomberg a raportat, citând surse, că Trump ia în considerare serios această posibilitate.

33
Tagurile:
Mike Pompeo
Tematic
Pompeo: SUA nu vor permite Rusiei și Chinei să furnizeze arme Iranului
Iată ce le-a urat Pompeo rușilor cu prilejul Zilei Naționale - detalii
Pompeo îi solicită Chinei să-i elibereze pe canadienii acuzați de spionaj

Загрузка...

Din Rusia în Moldova: Premieră la Grădina Zoologică

0
(reînnoit 09:30 04.03.2021)
Familia de animale de la Grădina Zoologică din Capitală a devenit mai numeroasă. În țara noastră au fost aduse 31 de animale din șapte specii diferite. Este vorba despre lemuri, caracali, servali, jderi, capricorni, lupi și saimiri.

Patru dintre specii au ajuns în premieră în Republica Moldova. Acestea au fost aduse în țara noastră de la grădinile zoologice din Novosibirsk și Habarovsk, Federația Rusă. Deși vietățile nu sunt încă prezentate publicului larg, echipa Sputnik Moldova a reușit să pătrundă chiar în volierele animalelor și să surprindă imagini inedite cu acestea.

Inițial, animalele au stat în carantină timp de două săptămâni, pentru a nu fi supuse riscului, iar în prezent acestea stau ascunse de ochii lumii, pentru că temperaturile încă nu le permit să iasă afară. Administrația Grădinii Zoologice amenajează spații noi și voliere pentru ca, odată cu încălzirea vremii, animalele să poată fi scoase în fața vizitatorilor. Volierele sunt construite în așa fel, încât animalele să poată fi expuse publicului larg anul întreg, indiferent de anotimp. Administrația încearcă să creeze toate condițiile necesare pentru acestea.

Saimirii, caracalii, servalii și lemurii sunt animalele care au ajuns pentru prima dată în Republica Moldova. Procurarea acestor animale a fost posibilă datorită faptului că Grădina Zoologică din Chișinău face parte din Asociația euro-asiatică a grădinilor zoologice, ceea ce permite ca țara noastră să facă schimb de animale cu alte state sau să le cumpere la un preț mult mai accesibil.

Alimentația animalelor diferă de la o specie la alta, în funcție și de zona de unde provin acestea. Totodată, meniul zilnic al animalelor în perioada rece a anului este mult mai caloric decât vara, deoarece astfel animalele devin mai rezistente la clima de la noi din țară.

La Grădina Zoologică din Chișinău sunt peste o mie de animale din circa 135 de specii.

0
Tagurile:
Moldova, Rusia

Загрузка...